راهنمای سفر به گیلان ، زیباترین استان ایران

راهنمای سفر به گیلان، زیباترین استان ایران
عکس از لحظه آخر

گیلان کجاست ؟

استان گیلان، یکی از استان‌های شمالی ایران است که مرکز آن شهر رشت می‌باشد. در نقشه گیلان، این استان از سمت شمال همجوار دریای خزر و رشته‌کوه‌های البرز است . از غرب با استان آذربایجان شرقی، از شرق با استان مازندران و از جنوب با استان قزوین همسایه است.

استان گیلان دهمین استان پرجمعیت کشور و نیز دومین استان پرجمعیت شمال کشور است. مساحت این استان سرسبز و زیبا حدود ۱۴۰۴۴ کیلومترمربع بوده و طبق آخرین سرشماری جمعیت آن ۲۵۳۰۶۹۶ نفر تخمین زده شده است.

نقشه گیلان
عکس از سیمون

شهرهای گیلان

این استان زیبا و پرطرفدار، دارای ۱۷ شهر است که هرکدام به تنهایی یک مقصد گردشگری فوق العاده می باشد که می توانید هر ماه به یک شهر زیبای آن سفر کرده و با جاذبه های گردشگری زیبا و تاریخی هر شهر آشنا شوید. در ادامه شهر های ساحلی گیلان را به طور مختصر معرفی کردیم.

    • رشت

    • آستارا

    • بندر انزلی

    • سیاهکل

    • فومن

    • لاهیجان

    • لنگرود

    • آستانه‌اشرفیه

    • املش

    • تالش

    • شفت

    • رودبار

    • رودسر

    • رضوانشهر

    • صومعه‌سرا

    • ماسال

    • خمام

شهر ساحلی گیلان

بندرانزلی

بندرانزلی مرکز شهرستان انزلی است و در غرب استان گیلان قرار دارد، بندر انزلی از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشت و صومعه سرا، از غرب به رضوانشهر و از شرق به خمام می‌رسد. بعد از مرکز استان گیلان، انزلی پرجمعیت‌ترین شهر این استان است و در مساحت ۳۱۵ کیلومتر مربعی خود، بیش از ۱۴۸٬۰۰۰ نفر را جای داده است. ساکنان این شهر با نام جالب انزلی‌چی (به معنای اهل انزلی) شناخته می‌شوند و به زبان گیلکی صحبت می‌کنند.

تالش و ساحل گیسوم

ساحل گیسوم بخشی از ساحل دریای خزر در شهرستان تالش استان گیلان است. این ساحل زیبا بعد از جنگل گیسوم و در انتهای جاده زیبای جنگل گیسوم قرار دارد، و این نزدیکی ساحل و جنگل آن را خاص و زیبا کرده است. این ساحل چندان تمیز نیست، البته در مقایسه با برخی سواحل خیلی هم بد نیست و ساحل شنی و صدفی هر دو را دارد. در کنار ساحل یک بازارچه محلی همیشه فعال است و محلی ها صنایع دستی و محصولات خود را به فروش می رسانند.

لنگرود و ساحل زیبای چمخاله

شهر چمخاله فاصله نزدیکی به لنگرود دارد و در حال حاضر هم به عنوان یکی از شهرهای شهرستان لنگرود شناخته می‌شود. فاصله چمخاله تا مرکز لنگرود، ۱۰ کیلومتر است. فاصله نزدیک این شهر به دریا و وجود یک رود بسیار بزرگ با عمق ۶ متر توانسته جذابیت این شهر تاریخی و چشم نواز را برای گردشگران و مسافران، چند برابر کند.

شهر چمخاله را به عنوان دومین قطب توریستی و گردشگری استان گیلان، آن هم پس از بندر انزلی می‌شناسند و حتی توسط وزارت کشور در سال ۱۳۹۰ به عنوان بهترین ساحل استان گیلان هم نام گذاری شد.

آستارا و ساحل صدف

ساحل صدف آستارا یکی از پاکیزه‌ترین و بکرترین مناطق ساحلی دریای خزر می باشد که از نظر زیست محیطی بسیار ارزشمند است. هر ساله مسافران در سفر خود به شمال کشور بازدید از این ساحل زیبا را در برنامه گشت و گذار خود قرار می‌دهند تا در این فضای آرامش بخش و طنین انداز لحظات خوشی را سپری کنند.

قدم که در ساحل بگذارید، کف‌پوشی از صدف با اشکال مختلف را زیر پایتان حس خواهید کرد، صدف‌هایی ریز و درشت طی سالیان طولانی از دریا به ساحل رسیده‌اند و این منظره برای کودکان بسیار سرگرم‌کننده و آموزشی خواهد بود. ساحل صدف آستارا تقریباً 15 دقیقه (7 کیلومتر) از مرکز شهر فاصله دارد و محل مناسبی برای تفریحات دریایی و ورزش‌های آبی حساب می شود.

رودسر و ساحل پاک و بکر

دریای رودسر وسعتی در حدود ۱۰ هزارمتر مربع و ۳۰ کیلومتر نوار ساحلی با شهرستان رودسر دارد. ساحل شهرستان رودسر از شهر رودسر شروع شده و تا مرز شرقی گیلان ادامه یافته است. پربازدیدترین ساحل شهرستان، ساحل شهر رودسر است که به دلیل ویژگی ماسه‌ای خود مرکز والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی می‌باشد.

شهر ساحلی گیلان
عکس از اتاقک

چگونه به گیلان سفر کنیم؟

از هرکجای ایران که باشید به راحتی می توانید با وسیله نقلیه های مختلف به گیلان سفر کنید. اما برای سفر به استان گیلان از تهران، 5 حالت پیشنهادی برای سفر وجود دارد.

راهنمای سفر به گیلان با خودرو شخصی:

برای سفر از تهران به گیلان با خودرو شخصی، ابتدا باید به سمت شمال غرب تهران حرکت کنید. در ادامه باید از اتوبان تهران ـ کرج و اتوبان کرج ـ قزوین عبور کنید. پس از آن مسیر اتوبان قزوین ـ رشت را ادامه دهید تا به شهر مقصد خود در استان گیلان برسید. در سفر به گیلان با خودرو شخصی به طور متوسط حدود 4 ساعت از تهران تا رشت در راه خواهید بود و مسیر سرسبز و جنگلی از دو راهی زنجان و رشت شروع می شود.

همچنین، می‌توانید جاده­ ی زیبای چالوس را برای سفر خود انتخاب کنید و از طریق شهرهایی مانند کرج، چالوس، رودبار، لاهیجان و رشت به گیلان بروید. البته با توجه به دور شدن مسیر، شاید جاده چالوس انتخاب مناسبی برای سفر به گیلان نباشد اما نمی توان از زیبایی جاده چالوس گذشت!

یکی از قشنگ­ترین جاده سفر به گیلان، جاده اسالم است که به طول 70 کیلومتر که از شهر اسالم در استان گیلان آغاز می شود و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان تمام می شود. این جاده منحصر به فرد یکی از زیباترین جاده های ایران است.

قشنگ ترین جاده سفر به گیلان
عکس از دیجی کالا

راهنمای سفر به گیلان با تاکسی:

شما می توانید با تاکسی های خط تهران ـ رشت یا تاکسی های اینترنتی که برای سفر بین استانی است، به راحتی به مرکز این استان سفر کنید.

راهنمای سفر به گیلان با قطار:

برای سفر از تهران به گیلان با قطار، باید به ایستگاه‌ راه آهن تهران بروید و بلیط تهران رشت را تهیه کنید و به رشت بروید. در ادامه برای سفر به شهرهای دیگر استان گیلان، می توانید از قطار خط رشت ـ زنجان استفاده کرده و یا از تاکسی های بین شهری استفاده کنید.

راهنمای سفر به گیلان با اتوبوس:

برای سفر از تهران به گیلان با اتوبوس، باید به پایانه مسافربری غرب یا میدان آزادی مراجعه کنید. بیشتر اتوبوس‌هایی که از تهران به گیلان حرکت می‌کنند، از جاده قزوین ـ رشت عبور می کنند.

راهنمای سفر به گیلان با هواپیما:

برای سفر از تهران به گیلان با هواپیما، باید به فرودگاه مهرآباد بروید و مقصد شما فرودگاه سردار جنگل در رشت می باشد. البته می‌توانید از فرودگاه لاهیجان و فرودگاه بابلسر نیز برای رفتن به گیلان استفاده کنید.برای رزرو بلیط می توانید از سایت علی بابا استفاده کنید.

آب و هوای گیلان

استان گیلان دارای آب و هوایی هیرکانی است، که به آب و هوایی بسیار مرطوب و پر بارش گفته می شود. درجه حرارات متوسط در گرم ترين ماه های سال (تير و مرداد) حدود 25 درجه و در سردترين ماه سال (بهمن) نزديک به 9 درجه سانتی گراد می باشد. تغييرات درجه حرارت متوسط روزانه در گيلان چندان زياد نبوده و از 10 درجه سانتی گراد عبور نمی کند. در گيلان بادها غالبا جهت ساحل هستند. از اين روی آن ها را باد كوهستان، باد دريا و باد خشكی می نامند. بادهای شديد و حتی متوسط تقريبا نادرند. ميزان بارندگی در استان گيلان به بادهای مرطوبی بستگی دارد. اين بادها، هوای مرطوب دريا را به سوی جلگه گيلان می آورند.

استان گیلان از پر بارش ترین استان های کشور است و رطوبت هوای بسیار بالایی دارد اما جالب است بدانید که میزان بارش در کل استان گیلان یکسان نیست، بیشترین میزان بارش مربوط به منطقه آزاد بندر انزلی در حدود ۲ هزار میلی‌متر و کمترین میزان بارش مربوط به اطراف شهر رودبار در حدود ۲۰۰ میلی‌متر است. آب‌وهوای استان گیلان معمولاً ب گونه‌ای نیست که شاهد روزهای یخبنددان باشیم و نهایتاً می‌توان گفت دما به 1- درجه سانتی‌گراد می‌رسد. با این وجود آستارا سردترین و بندر انزلی گرم ترین شهرهای استان گیلان می باشد. همچنین شهر لاهیجان با داشتن آب‌وهوای معتدل یکی از محبوب‌ترین شهرهای شمالی کشور است.

آب و هوای گیلان
عکس از سامتیک

جاهای دیدنی گیلان

استان گیلان با جاذبه های گردشگری تاریخی،  فرهنگی و دینی زیاد خود، سالانه مسافران و همچنین توریست های زیادی را جذب می کند. این استان و تمام شهرهایش از نعمت زیادی برخوردار هستند. همانطور که گفتیم دارای آثار تاریخی غنی است اما به مراتب جاذبه های طبیعتی آن جذاب و خیره کننده تر است. در ادامه تعدادی از معروف ترین مکان های دیدنی گیلان را برای شما آورده ایم.

میدان شهرداری رشت

این بنای تاریخی در زمان سلطنت پهلوی در رشت ساخته شد. معماری جذاب این کاخ همه را به سوی خود می کشد و سوژه بسیار زیبایی برای عکاسان می باشد. کاخ شهرداری رشت در سال ۱۳۵۶ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی گیلان ،میدان شهرداری رشت
عکس از کارناوال

قلعه رودخان، سفری همزمان به تاریخ و طبیعت!

جاهای دیدنی گیلان ،قلعه رودخان
عکس از فلای تودی

قلعه رودخان یک بنای بسیار باشکوه و تاریخی در ۲۰ کیلومتری شهر فومن است. تاریخ این قلعه به دوره سلجوقیان باز می گردد و در مناطق مرتفع شهر فومن بنا شده است. یکی از ویژگی های خوبی که قلعه رودخان دارد وجود جنگل های سرسبز اطرافش است که به شما فرصت می دهد تا هم از جاذبه های تاریخی اش دیدن کنید و هم سفری به دل طبیعت داشته باشید.

روستای پلکانی ماسوله

روستای پلکانی ماسوله در شهرستان فومن قرار دارد. همچنین روستای ماسوله فاصله چندانی با قلعه رودخان ندارد که می توانید هر دو را در یک روز دیدن کنید.

جاهای دیدنی گیلان ،روستای پلکانی ماسوله
عکس از کاسپی لند

ییلاقات ماسال، منطقه ای بکر و تکرارنشدنی

جاهای دیدنی گیلان، ییلاقات ماسال
عکس از یومگ

روستاهای ماسال همیشه جز معروف ترین مکان های دیدنی شمال کشور به حساب می آیند. ییلاقات ماسال محیطی بر فراز ابرهای آسمان است و مقصدی پرطرفدار برای سفر به گیلان در تابستان می باشد.

شیطان کوه

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی گیلان، منطقه شیطان کوه با دریاچه و جنگل های زیبایش است. برای دسترسی تله کابین نیز وجود دارد که بر فراز جنگل های این منطقه قرار دارد و محیطی زیبا و دیدنی فراهم کرده است. شیطان کوه را به بام لاهیجان هم می شناسند و البته نامگذاری اش هیچ ربطی به خباثت و شیطانی بودن ندارد.

جاهای دیدنی گیلان ، شیطان کوه
عکس از برترین ها

جنگل های گیلان

همانطور که تا الان راجع به زیبایی استان گیلان خواندیم، دیدیم که این استان از طبیعت بزرگ و زیبایی برخوردار است که این طبیعت زیبا حتی در جهان هم جز زیباترین ها شناخته می شود. بارندگی زیاد و آب و هوای گیلان باعث به وجودآمدن طبیعتی خاص شده است. جنگل های گیلان نه تنها سرسبز بلکه باشکوه و حیرت‌آور در کناردریا قد کشیده اند تا شما هم زمان از درختان شاداب و دریای بی کران لذت بی نهایت ببرید. چند تا از معروف ترین جنگل های گیلان را در ادامه برای شما عزیزان نام بردیم.

    • جنگل گیسوم

    • جنگل های سیاهکل

    • جنگل بی بی یانلو آستارا

    • جنگل سیاهداران تالش

    • پارك جنگلي قلعه رودخان

    • جنگل سراوان رشت

    • جنگل نقله بر رودبار

سوغاتی گیلان

استان گیلان علاوه بر طبیعت سرسبز  و جاذبه های گردشگری اش، خوراکی های بسیار خوشمزه ای دارد که هیچ مسافری دست خالی بر نمی گردد و می تواند به راحتی سوغاتی های خوشمزه ای را از استان گیلان تهیه کند.

زیتون: یکی از محصولات اصلی استان گیلان است. زیتون پرورده و روغن زیتون دو محصول پر طرفدار این استان می باشد که امکان ندارد گیلان بروید و زیتون پرورده نخرید.

سوغاتی گیلان، زیتون
عکس از نهالستان جلگه سبز

چای لاهیجان: یکی دیگر از محصولات معروف استان گیلان است. چای گیلان که چای اصیل ایرانی می باشد از عطر و طعم خاصی برخوردار است و همین امر سبب شده این چای طرفداران بسیاری در سراسر کشور و حتی خارج از کشور داشته باشد.

سوغاتی گیلان، چای لاهیجان
عکس از گیل واج

بادام زمینی: بادام زمینی محصول اصلی شهر آستانه اشرفیه است که از دیگر سوغاتی های معروف استان گیلان می باشد.

سوغاتی گیلان، بادام زمینی
عکس از رویال ناتز

برنج گیلان: معروف ترین و مهم ترین سوغاتی استان گیلان است. این استان سالانه برنج زیادی تولید می کند و عطر و طعم برنج ایرانی زبان زد کل دنیا است.

سوغاتی گیلان، برنج گیلان
عکس از نبی رایس

رشته خشکار: یکی از شیرینی های سنتی استان گیلان می باشد. این شیرینی خوش طعم از آرد برنج، شکر، هل و مغز گردو تشکیل شده است.

سوغاتی گیلان، رشته خشکار
عکس از سلام دنیا

باقلوای یاس: از دیگر شیرینی های استان گیلان می باشد.

سوغاتی گیلان، باقلوای یاس
عکس از ویلایار

پنیر سیاه میزگی: این پنیر که در اصل برای شهر سیاه مزگی این استان می باشد، در طعم و مزه با بسیاری از پنیر ها رقابت می کند.

سوغاتی گیلان، پنیر سیاه میزگی
عکس از مهر نیوز

کلوچه فومن و کوکی: از مشهور ترین سوغات گیلان می باشد. اگر اصل این کلوچه را فراهم کنید از طعم بی نظیرش حیرت زده می شوید.

سوغاتی گیلان، کلوچه فومن و کوکی
عکس از دیجی کالا

نان محلی خلفه و نان محلی تمیجان: دو نوع نان مقوی و پرخاصیت این استان می باشد که بسیار طعم خوشمزه ای دارد و جز مشهورترین نان های محلی و سوغات گیلان است.

صوغاتی گیلان ،نان محلی خلفه و نان محلی تمیجان
عکس از کالندز

جمع بندی

در این مقاله خواستیم تمام زیبایی های گیلان را در چند خط خلاصه کنیم تا شما عزیزان به راحتی برای سفر به گیلان تصمیم گیری کنید. ما از آب و هوای گیلان، جاهای دیدنی گیلان، شهرساحلی گیلان و سوغاتی گیلان و … صحبت کردیم. امیدواریم سفری بی نظیر و به یاد ماندنی به استان گیلان داشته باشید بعلاوه به شما پیشنهاد مزه کردن یک وعده غذای محلی گیلان مانند باقلاقاتق یا میرزاقاسمی را می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر از استان گیلان به شما پیشنهاد می شود مقاله های زیر را بخوانید.

 

کلیه حقوق این قالب متعلق به گروه بریم بریم ۲۰۲۴ است