راهنمای سفر به شیراز

شیراز کجاست؟

پرجمعیت ترین شهر استان فارس با ۲۴۰ کیلومتر مربع مساحت که انتخاب گردشگران بسیاری بوده و هست شیراز نام دارد. شهر شیراز از کلانشهرهای مهم ایران که در خطه جنوبی کشور واقع است می‌باشد ۱۱ منطقه را تحت پوشش دارد و از نظر بافت منطقه‌ای و شهرداری جزو شهرهای بسیار مدرن ایران به حساب می‌آید.
در دید اول شیراز مقصدی دور برای سفر به حساب می‌آید اما آب هوای معتدل و مهمان‌نوازی مردمان آن شهر جای تمام سختی راه را پر خواهد کرد. درصد بسیار بالایی از جاذبه‌های گردشگری ایران در شهر شیراز واقع شده است و از این حسن می‌توان شیراز را پایتخت شعر و ادب نیز نامید.
۲ میلیون نفر جمعیت باعث می‌شود اگر از تهران یا کلانشهر‌های دیگر عازم سفر به شیراز هستید تغییر چندانی را در شلوغی و جمعیت شهر حس نکنید، اما قطعا سوغات شیراز دلچسب‌تر از تهران خواهد بود.
سوغات شیراز همانند استان یزد بیشتر شیرینی است از فالوده و کاک و کلوچه تا غذاهای محلی همه برای آنکه سفر به شیراز اولویت انتخاب برای سفر باشد کافی است.
اماکن اقامتی کافی نذیر هتلها مهمانسرا‌ها و هاستل‌های کافی باعث شده است که مهمان نوازی این شهر دوچندان شود و مسافران از رفاه نسبی بیشتری برخوردار باشند.

راهنمای سفر به شیراز - سفر به شیراز - مسافت تهران تا شیراز


بهترین راه سفر به شیراز: ماشین شخصی؟ هواپیما؟ قطار؟

برای سفر به شیراز می‌توان از دو راه زمینی و هوایی استفاده کرد. در مسیر زمینی به علت آنکه شیراز تقریبا در ناحیه جنوبی کشور واقع است در نگاه اول زمان و مسافت کمی کلافه کننده هستند اما می‌توان در نظر گرفت که برای مسافرت زمینی (با ماشین شخصی) به شیراز شما تقریبا به دیدار شهرهای قم کاشان و اصفهان نیز دعوت می‌شوید!

این توفیق اجباری در سفر به شیراز باعث می‌شود که شما یک گردشگری کامل از مرکز و جنوب ایران را تجربه کنید.‌ جاذبه‌های گردشگری شیراز برای یک سفر کامل کافی است اما با این نوع سفر شما تقریبا از سه نگین سنتی ایران دیدن می‌کنید و در نهایت به شهر عشق و ادب خواهید رسید.

در مسیر سفر زمینی (سفر به شیراز با قطار) مسافت ریل کشی کمی طولانی تر است و مدت زمان رسیدن نیز طبعا بیشتر خواهد بود اما برای آنان که اهل سفرهای طولانی‌اند و قطار و مسیر را هم جز سفر می‌دانند لذتی بیشتر خواهد داشت.
سفر هوایی برای مواقعی که زمان اهمیتی بیش از اندازه دارد (جلسات کاری یا مواقع اضطراری) توصیه می‌شود و مسافت هوایی این نوع سفر ازهمه کمتر و زمان رسیدن نیز تقریبا یک هفتم خواهد رسید.

برای سفر به‌ شیراز از راه زمینی می‌توانید از چند الگوی پرطرفدار از جهت دیدن استانهای میانی ایران یک مسیر را انتخاب کنید.
برای مشاهده این مسیر ها و تحلیل هرکدام می‌توانید بر روی سفر زمینی به شیراز کلیک کنید.

راهنمای سفر به شیراز - سفر به شیراز - مسافت تهران تا شیراز

اصلا چرا بریم شیراز؟

شیراز جزو معدود شهرهای ایران محسوب می‌شود که آب و هوای سرد و کوهستانی زاگرس را در کنار دشت‌های وسیعی وآفتابی دلپذیر دارا می‌باشد و می‌توان آب و هوای شیراز را به معتدل و کوهستانی تعبیر کرد و آن را شهری چهار فصل نامید. از این حسن شیراز برای اقامت کوتاه مدت در هر فصل می‌تواند مقصدی جذاب باشد اما تعداد جاذبه‌های گردشگری شیراز به قدری وسیع و بی‌شمار است که برای هر بار سفر به آن می‌توان برنامه گردشگری متفاوتی برنامه‌ریزی کرد و این تنوع در محیط‌های دیدنی و گردشگری نیز می‌تواند رتبه شیراز را برای انتخاب به عنوان مقصد سفر نیز افزایش دهد.
و برای حسن ختام می‌توان گفت شیراز جزو ۳ کلان شهر ایران است که در آن هیچگاه نباید نگران هزینه جای خواب باشید! چرا که انواع هتل‌ها و مهمان‌پذیر‌ها برای هرنوع بودجه‌ای در این شهر فراهم است.
اما به طبع شیراز هم مانند تمام شهرهای سنتی که مدتی پایتخت نیز بوده‌اند اقامتگاه‌های سنتی بیشتری نسبت به باقی شهر‌ها دارد.
بعد از تصمیم سفر به شیراز، می‌توانید با خواندن «بیشتر شیراز را بشناسیم» از سفر به شیراز لذت بیشتری نیز ببرید.

راهنمای

باهم بریم شیراز؟

جاذبه های گردشگری شیراز به سه دسته موزه‌ها، باغ‌ها وعمارت‌ها (معماری تاریخی) تقسیم می‌شوند و هرکدام می‌تواند برای یک سفر توریستی بسیار فرح بخش باشد. برای آن که در انتخاب و تخمین مسیر گردش و زمان آن کار را برای مسافران راحت‌تر کرده باشیم به معرفی مهم ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌پردازیم و یک مسیر پیشنهادی برای شیراز گردی نیز ارائه خواهیم کرد.

مقبره ها:

 آرامگاه سعدی(سعدیه):
مزار شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی نیز در شمال شرق شیراز در نزدیکی باغ دلگشا واقع شده است.
مزار سعدی در ادامه مسیر می‌تواند لطافت حافظ با با طنازی کلام فارسی درآمیخته و شوق ادامه سفر را در مسافر بیدار نگه دارد.‌ استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای رسیدن به سعدیه کمی مشکل است اگر توانایی چند کیلومتر پیاده روی را ندارید حتما با وسیله نقلیه شخصی یا تاکسی های اینترنتی برای زیارت سعدی اقدام کنید.

راهنمای سفر به شیراز - سفر به شیراز - مسافت تهران تا شیراز
راهنمای سفر به شیراز - سفر به شیراز - مسافت تهران تا شیراز

آرامگاه حافظ (حافظیه):
مزار خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی در ابتدای ورود به شیراز از شما پذیرایی خواهد کرد.
بعد از عبور از دروازه قرآن می‌تواند اولین مقصد هر مسافر به نیت سفر به شیراز باشد، خاک مصلی نام منطقه‌ای است که این شاعر گران گوهر را در آغوش خویش حفظ کرده است. حافظیه به جز در ایام نوروز و اوایل تابستان می‌تواند گرد سفر را از خاطر مسافران پاک کند و هم نوایی با غزلیات او می‌تواند شروعی نیکو برای گردشگری در شیراز باشد.

آرامگاه خواجوی کرمانی:
برای دیدار از مقبره خواجوی کرمانی باید دوباره با دروازه قرآن دیدار کنید. و به سمت جاده مرو دشت پیش بروید. آرامگاه در دامنه کوه واقع شده است و گاهی ازدحام جمعیت بیش از اندازه خواهد بود اما برای یکبار دیدار با شاعر پارسی گوی مکانی بی‌نظیر است، حتما با ماشین شخصی و یا تاکسی اینترنتی قصد دیدار از این مکان را حاصل کنید.

راهنمای سفر به شیراز - سفر به شیراز - مسافت تهران تا شیراز

باغات:

راهنمای سفر به شیراز - سفر به شیراز - مسافت تهران تا شیراز

باغ ارم:
شاید بتوان از چند سفر نامه تشکیل چنین کوشک و باغی را به قرن ۱۱ نسبت داد اما از دوره آل‌مظفر این باغ در مسیر تکامل و اضافات بوده است تا آنجا که در دوره قاجار حاکم فارس بر آن مالکیت داشته است. باغ ارم فضایی دیدنی و با طراوت است که اگر به عکاسی نیز علاقه‌مند باشید می‌تواند نگین سفر به شیراز شما محسوب گردد.

باغ دلگشا:
درکنار آرامگاه سعدی باغی از دوره صفوی به یادگار است که به دلگشا معروف است.
 این باغ به علت تنوع در انواع درختان و باغکاری بی‌نظیر به دلگشا معروف شده است.
برای عکاسی می‌توان صحنه های بسیار جالبی را در این باغ به حبس قاب عکس انداخت.
این باغ برای گردش عصرگاهی مقصدی بی‌نظیر است.

راهنمای سفر به شیراز - سفر به شیراز - مسافت تهران تا شیراز
راهنمای سفر به شیراز - سفر به شیراز - مسافت تهران تا شیراز

باغ نارنجستان قوام:
قوام السلطنه به احداث باغی همت میگمارد که به رج‌های یکدست درختان نارنج در شیراز معروف است. این باغ از همین جهت به نارنجستان نیز معروف می‌گردد.
کوشک عمارت شاید کوچک اما تزییناتی با صفا دارد. امکان عکاسی با لباس محلی نیز در این مکان فراهم است.‌ به علت تعدد درختان شاید عکاسی در این مکان کمی سخت‌تر از باغات دیگر شیراز باشد.

و نزدیک به ۲۰ خانه باغ و مسجد دیگر در شیراز می‌تواند مقاصد مهمی برای بازدید و لذت از سفر به شیراز باشد. معماری شیراز همواره یکی از دلایل اصلی سفر به شیراز بوده و هست برای دانستن بیشتر درباره‌ی معماری شیراز می‌توانید به زیر برگ همین موضوع رجوع کنید و بر روی معماری شیراز کلیک کنید.

مسیر پیشنهادی ما؟

بریم بریم برای یک گردش یک روزه در برنامه سفر به شیراز مسیر زیر را برای خانواده و گدوه های دوستانه پیشنهاد می‌کند:
باید ضمیمه کرد که قبل از هر برنامه‌ریزی  آب و هوای آن روز و روزهای آینده را مورد بررسی قرار دهید!
برای بررسی آب و هوای شیراز کلیک کنید.
زمان پیشنهادی برنامه ۱۰ صبح الی ۴ عصر
(نکته: به علت وجود بازار در برنامه به ازای هر خانوم ۱ ساعت به زمان گشت و گذار بازار اضافه کنید!)
با توجه به تمرکز هتل‌ها و هاستل‌‌ها در بافت مرکزی شیراز نقطه شروع برنامه را به این منطقه نزدیک تر در نظر گرفته‌ایم و یک تور تاریخی-تفریحی را پیشنهاد می‌دهیم:
شروع بازید از ۱۰ صبخ و در خانه قوام السلطنه خواهد بود
ایستگاه دوم: بازدید از مسحد نصیر الملک که در ۷۰۰ متری خانه قوام واقع است.
ایستگاه سوم: ارگ کریم‌خان و بازار (پیشنهاد می‌شود برای حفظ انرژی وعده‌ای سبک در بازار میل کنید یا به فالوده پشت ارگ کریم‌خانی کفایت کنید!)
ایستگاه چهارم: مقبره حافظ شیرازی
ایستگاه پنجم: باغ جنت‌نما
ایستگاه ششم: مقبره سعدی
ایستگاه هفتم: باغ دلگشا
ایستگاه هشتم نهم و دهم می‌تواند به انتخاب شما تغییر کند! اگر از (باغ ارم، باغ عفیف آباد و باغ جنت‌نما) بازدید کنید، می‌توانید از اغذیه فروشی‌های اطراف نیز بهره‌مند شده و لذت ببرید. 
شیراز بیش از ۵۰ خانه قدیمی دارد که برای بازدید مجوز عموم ندارد اما گشت و گذار در محله کِفت پایین و بالا و راسته مرغ فروش‌ها نیز می‌تواند تداعی‌گر بافت تاریخی شهر یا شهرستان خود شما باشد.

کلیه حقوق این قالب متعلق به گروه بریم بریم ۲۰۲۴ است