کلمه لاکچری یا همان لوکس گرایی معمولا برای توصیف چیزهایی استفاده می شود که دارای قیمت بالا،کیفیت بالا،طراحی شیک و منحصر به فرد دارند.این کلمه رفته رفته جای خود را در فرهنگ لغات ایران باز کرد و در زمان حال هر چیزی که لوکس و یا شیک باشد همانند رستوران ها،هتل ها،خودروها،لباس ها و … را لاکچری لقب می دهند.

یک نمونه رستوران لاکچری و لوکس
منبع عکس:سفرانه

رستوران لاکچری یک مجموعه با امکانات و خدمات لوکس با محیطی جذاب و دل انگیزاست که تجربه ای خاص و منحصر به فرد از خوردن غذا را برای مشتریان فراهم میکند.این رستوران ها دارای دکوراسیون شیک و زیبا،منوهای باکیفیت و متنوع، و قیمت های نسبتا بالاتری نسبت به سایر رستوران ها می باشند.رستوران های لاکچری معمولا برای برگزاری مهمانی ها و مراسمات خاص و یا نشست های کاری مورد استفاده قرار میگیرند.
ما در این قسمت سعی میکنیم یک توضیح جامع و کامل نسبت به رستوران های لاکچری ارائه دهیم بعلاوه اینکه تفاوت این رستوران ها نسبت به کافه لاکچری،کافه رستوران لاکچری،سفره خانه لاکچری را هم نیز بررسی نماییم.

ویژگی ها و امکاناتی که یک رستوران لاکچری باید داشته باشد:

1- منو با کیفیت و ویژه رستوران های لاکچری

اصولا یکی از ویژگی هایی که رستوران لاکچری را نسبت به سایر رستوران ها متمایز میکند کیفیت منو رستوران است.این رستوران ها دارای منو باکیفیت و متنوع هستند که باید شامل غذاهای خاص و منحصر به فرد با تزئینات زیبا وجذاب باشد تا بتواند توجه هر شخصی را به خود جلب کند.در چنین رستوران هایی معمولا غذاهای ساده و معمولی به چشم نمی خورد و منو این مجموعه ها شامل غذاهای باکیفیت و تهیه شده از مواد اولیه مرغوب با تکنیک های پخت حرفه ای و خلاقانه است که همین کار باعث می شود تا تجربه میل غذا در این رستوران ها لذت بخش تر از سایر رستوران ها باشد.

کیفیت بالای غذاها و مواد اولیه مرغوبی که رستوران های لاکچری و لوکس استفاده میکنند طبیعتا قیمت بالاتری نیز از سایر رستوران های معمولی دارند ولی خدمات باکیفیتی که ارائه می دهند این قیمت بالا را پوشش داده و همواره مشتریان از مراجعه به این مجموعه ها راضی هستند.

منو رستوران لاکچری
منبع عکس:سپند

2- خدمات ، پرسنل و نوع برخورد در رستوران لاکچری

قطعا برای اینکه رستوران ها در لیست بهترین رستوران لاکچری قرار بگیرند یکی از مهمترین عوامل کارکنان آن هستند که میتوانند تاثیر مستقیم بر نگرش و نظرات مشتریان بگذارند.

این رستوران ها باید از پرسنل آموزش دیده ، حرفه ای و خوش برخورد استفاده نمایند تا ارائه خدمات متمایزتری نسبت به رستوران های معمولی داشته باشند.پرسنل باید اطلاعات کافی و دقیق از منو ها،نوشیدنی ها و ویژگی های غذا را داشته باشند تا به خوبی بتوانند جوابگوی مشتریان باشند بعلاوه سرآشپزهایی که در این رستوران ها مشغول به طبخ غذا هستند باید مهارت بالایی داشته باشند و به نوعی از تمامی فوت و فن های آشپزی باخبر باشند. 

علاوه بر این خصوصیات یکی دیگر از مهمترین ویژگی هایی که کارکنان یک رستوران لاکچری باید داشته باشند شیک پوشی و استایل مناسب است.انتظار میرود در این مجموعه ها پرسنل با لباس های فرم مناسب و تمیز و با احترام خدمات با کیفیت و شایسته تری را به مشتریان ارائه دهند.

پرسنل و کارکنان رستوران لاکچری با یونیفرم های یک شکل
منبع عکس:کارینو استیل

3- فضا و دکوراسیون خاص رستوران لاکچری

طبیعتا فضا و دکوراسیون در رستوران های لاکچری نسبت به سبک رستوران ها باهم متفاوت هستند.بطور مثال دکوراسیون داخلی یک رستورانی که فقط غذای دریایی سرو میکند با رستورانی که بعنوان یک رستوران لاکچری سنتی شناخته میشود تفاوت زیادی دارد.

یکی از عواملی که رستوران لاکچری را با سفره خانه لاکچری یا کافه لاکچری متمایز میکند همین تفاوت در دکوراسیون های آنها است.رستوران های لوکس و لاکچری دارای فضاهای شیک،زیبا و مطبوع است که با نورپردازی و طراحی جذاب و چینش میزها برای مشتریان یک تجربه خاص و منحصر بفرد ارائه میکنند.

از نکات مهمی که باید در طراحی دکوراسیون این رستوران ها رعایت شود استفاده از مواد با کیفیت در دکوراسیون مانند چوب، سنگ،فلزات گرانبها،رنگ های آرامش بخش،صندلی ها و مبلمان با کیفیت است.همچنین باید از تابلوهای خاص و هنری،گلدان های زیبا و زینتی نیز در فضای این رستوران ها به چشم بخورد تا بتواند یک فضای لذت بخش برای مشتریان ایجاد کرده و تجربه ای به یاد ماندنی در ذهن آنها فراهم کند.

دکوراسیون داخلی رستوران لاکچری
منبع عکس:تهران دیزاین سنتر

4- موقعیت مکانی بهترین رستوران لاکچری

موقعیت مکانی یک رستوران لاکچری بسیار مهم بوده و حتما باید با دقت انتخاب شود تا بتواند مشتریان زیادی جذب کند.اگر میخواهید تجربه ای خاص در برترین رستوران لاکچری تهران داشته باشید باید به شمال شهر مراجعت کنید زیرا معمولا رستوران های لاکچری در شمال شهر قرار میگیرند چونکه اشخاصی که در این مناطق ساکن هستند دنبال رستوران لاکچری با قیمت مناسب نیستند و بیشتر تمایل به استفاده از رستوران های لوکس و شیک را دارند و اصولا کیفیت بالا و لاکچری بودن مجموعه برایشان اولویت دارد.

اگر شما بخواهید به بهترین رستوران لاکچری خانوادگی تهران بروید قطعا باید این رستوران را در شمال شهر جستجو کنید.این رستوران ها معمولا در قسمت های مرتفع شمال شهر هستند که  با گسترش دادن رستوران به فضای باز یا تراس یک دید یا اصطلاحا “ویو” خوب ایجاد میکنند. این رستوران ها سعی میکنند یک  منظره زیبا و خارج از عادت را برای مشتری فراهم کنند که این موضوع یک تاثیر مهم و بزرگ روی نگرش مشتریان میگذارد.

امروزه با شلوغ تر شدن شهرها و ترافیک سرسام آور، یکی دیگر از مهمترین مزیت هایی که میتواند رستوران لاکچری را با یک غذاخوری لاکچری معمولی متمایز کند داشتن پارکینگ اختصاصی برای مشتریان است.این موضوع باعث میشود مشتریان دیگر دغدغه اینکه وسیله نقلیه خود را کجا پارک کنند را نداشته باشند و راحت تر و با خیالی آسوده به این رستوران ها مراجعه کنند

موقعیت مکانی رستوران لاکچری
منبع عکس: قطارهای فدک

5- پخش موسیقی زنده در رستوران لاکچری

همواره رستوران یا کافه رستوران لاکچری با موسیقی زنده طرفداران بیشتری نسبت به سایر رستوران ها دارد.این نوع موسیقی ها معمولا با کیفیت بالا و استفاده از دی جی های حرفه ای و کاربلد اجرا میشود تا جذابیت هنری رستوران را افزایش دهد. از معدود اشتراکات رستوران لاکچری،کافه لاکچری و سفره خانه لاکچری می شود به همین اجرای موسیقی زنده اشاره کرد ولی اجرای موسیقی زنده نیز نسبت به نوع رستوران ها متفاوت می باشد. 

بطور مثال در یک رستوران لاکچری سنتی سعی می شود از موسیقی زنده سنتی استفاده شود و بالطبع اجراکنندگان نیز با پوشش سنتی ای خود این سبک رستوران را همراهی می کنند ولی در کافه ها یا کافه رستوران های لاکچری نوع و سبک موسیقی زنده فرق کرده و بیشتر سبک موسیقی جوان پسند استفاده می شود.

موسیقی زنده معمولا در شب های آخر هفته و یا روزهای شلوغ و پر رفت و آمد رستوران ها اجرا میشود تا مشتریان همزمان با صرف غذا از اجرای موسیقی زنده نیز لذت ببرند.این امر باعث ایجاد یک فضای شاد و دلپذیر برای مشتریان میشود و قطعا یکی از عوامل تاثیر گذاری است که باعث میشود مشتری برای دفعات بعد نیز به مجموعه مراجعه کند.

موسیقی زنده رستوران لاکچری

کلام آخر

با توجه به مطالعات و تحقیقات انجام شده در این زمینه می توان نتیجه گرفت ویژگی ها و معیارهای اصلی یک رستوران لاکچری در چه مواردی است و مشتریان بیشتر چه انتظاراتی از این رستوران ها دارند.این مجموعه ها تلاش می کنند با ایجاد ویژگی های برتر نسبت به سایر رقبا توجه بیشتر مشتریان را به خود جلب نمایند.ما در سایت بریم بریم سعی کردیم تا ویژگی های اصلی یک رستوران لاکچری و خصوصیاتی که این رستوران ها را از سفره خانه یا کافه لاکچری متمایز میکند را بیان کنیم .

کلیه حقوق این قالب متعلق به گروه بریم بریم ۲۰۲۴ است