خانه وبلاگ دسته بندی نشده 4 تا از دیدنی ترین شهرهای گیلان | زیبایی و اصالت
4 تا از دیدنی ترین شهرهای گیلان | زیبایی و اصالت

4 تا از دیدنی ترین شهرهای گیلان | زیبایی و اصالت

استان گیلان با 17 شهر زیبا و با اصالت در شمال ایران قرار دارد. پایتخت این استان، شهر رشت است و هر ساله گردشگران زیادی به این استان سفر می کنند. همه ی شهرهای گیلان زیبا، مملو از جاهای دیدنی و تاریخی است اما بعضی از شهرهای آن، مکان های دیدنی زیادتری دارد و همین باعث شده توریست های بیشتری به آنجا سفر کنند و این چند شهر به شهرهای دیدنی استان گیلان معروف شوند. با بریم بریم همراه باشید تا این شهرها را معرفی کنیم.

دیدنی ترین شهرهای گیلان را به طور کامل بشناسید:

پایتخت گیلان رشت

رشت بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر شمالی به حساب می آید. این شهر بعد از میدان شهرداری به بازارش معروف است. بازار رشت یکی از پرهیاهوترین بازارهای ایران است. در این بازارهمیشه زندگی جریان دارد و فروشنده های آن خوشرو و خوش برخورد هستند. این شهر زیبا به دلیل طبیعتی که اطرافش وجود دارد، در بهار و پاییز آب و هوای مطلوبی دارد. رشت هم مانند کل استان گیلان بیشتر اقتصادشان در کشاورزی و کشت برنج است.

از طرفی، برخی از مردم به علت آب‌و‌هوای مناسب، پرورش ماهی و طیور انجام می دهند و محصولاتی مانند چای، مرکبات و انواع آبزیان و پرندگان را پرورش می‌دهند. اما بدون شک نیمی از اقتصاد این شهر را گردشگری پوشش می دهد. هرسال تعداد زیادی مسافر به تمامی این شهرها سفر می کند و به پابرجایی  اقتصاد گیلان کمک می کنند.

آب و هوای رشت معتدل و مرطوب است. در بهار و پاییز باران زیاد می بارد اما در تابستان حجم باران کمتر است ولی معتدلی به دلیل همسایگی با دریا همچنان پابرجا است. در زمستان هم هوا سرد است اما این شهر در همه فصول طرفداران خود را دارد.

مکان های دیدنی رشت

از مکان های دیدنی این شهر به جنگل های سرسبز و دریای بی کران می شود اشاره کرد اما فقط به این ها محدود نمی شود.در ادامه چند تا از جاهای دیدنی رشت را نام بردیم.

میدان شهرداری رشت: این میدان در دوره ی حکومت پهلوی ها در سال 1300 ساخته شده است. جالب است بدانید ساخت این مکان توسط روس ها انجام شده است. این ساختمان علاوه بر زیبایی و جاذبه بودنش ساختمان اداری هم است.

پارک ملت رشت: یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مکان های رشت است. در آن درختانی تنومند و زیبا وجود دارد؛ همچنین در آن آلاچیق های خانوادگی و زمین بازی کودکان طراحی شده است.

تالاب عینک رشت: بعد از تالاب انزلی، این تالاب یکی از بزرگترین تالاب گیلان به حساب می آید. وسعت آن حدود 160 هکتار می باشد و دلیل نامگذاری آن به تالاب عینک این است که از بالا در تصاویر، این تالاب به شکل عینک می باشد.

باغ محتشم: باغ محتشم یا همان پارک شهر، در سال ۱۲۴۰ توسط فرد ثروتمندی به نام اکبر خان بیگلربیگی ساخته شده است. این باغ در آن زمان قدیم شخصی بوده است اما حالا به یک مکان عمومی تبدیل شده است. یکی از دلایل محبوبیت باغ محتشم، عمارت کلاه ‌فرنگی است که در مرکز باغ قرار دارد. معماری عمارت کلاه ‌فرنگی زیبا و چشم نواز است و بیشتر جشنواره‌ها و مراسم‌ خاص گیلان، در این باغ زیبا برگزار می‌شود. زیبایی باغ محتشم در فصل پاییز به دلیل زرد و قرمز شدن برگ ها دوچندان است.

شهرهای گیلان، پایتخت گیلان رشت

بندر انزلی

دومین شهر پرجمعیت استان گیلان، بندرانزلی می باشد. این شهر جزء یکی از زیباترین بنادر ایران و پر از جاهای دیدنی است. بندر انزلی نه تنها در گردشگری بلکه در مسائل اقتصادی و تجاری هم شهر مهمی است. جالب است که بدانید ساکنان این محله را با نام (انزلی چی) با معنی اهل انزلی می شناسند و صدا می کنند. این بندر به دلیل اینکه منطقه آزاد است از لحاظ تجارت و اقتصاد معروف ترین شهر شمال ایران به حساب می آید. در گذشته شغل بیشترمردم بندرانزلی ماهیگیری، شالیزار و برنج کاری و کشاورزی بوده است، اما امروزه با پیشرفت و گسترده شدن منطقه آزاد انزلی، بسیاری از مردم در این شهر مشغول به فروشندگی و واردات کالا هستند.

آب و هوای بندر انزلی مانند دیگر شهرهای شمال کشور، هوایی مرطوب دارد اما در فصل تابستان هوا رو به شرجی شدن می‌رود و در زمستان هوا ملایم و بیشتر سرد است. سفر به این بندر در هر زمان زیبا است اما در فصل بهار، آب و هوا و زیبایی درختان و جنگل ها بسیار چشمگیر است. یکی از شگفتانه های این شهر میزان بارش است. به گونه ایی که آنقدر بارش زیاد است که این شهر را با نام (شهر باران) هم می شناسند.

مکان های دیدنی بندرانزلی

تالاب انزلی: یکی از معروف ترین جاهای دیدنی در بندرانزلی تالاب زیبای آن است. به گونه ایی که محال است کسی به این شهر سفر کند و تالاب انزلی را نبیند. در این تالاب بیش از صدگونه پرندگان بومی و مهاجر زندگی می کنند و این تالاب به نیلوفرهای آبی که دارد معروف است. این نیلوفرها در فصل بهار و تابستان زیبایی زیادی دارند و بهترین زمان سفر به این تالاب هم همین فصول است. از تفریحات این تالاب به کایاک سواری، ماهیگیری و تماشای پرندگان می توان اشاره کرد.

آکواریوم انزلی: این آکواریوم یکی از بزرگترین آکواریوم های ایران به حساب می آید. دیگر لازم نیست برای دیدن انواع مختلف آبزیان به اعماق دریا سفر کنید. در این آکواریوم انواع مختلف آبزی از هر کجای جهان وجود دارد و این آمار به  بیش از  ۲۰۰ گونه مختلف از آبزیان، بیش از ۵۰۰۰ هزار خزنده، آبزی و پرنده ختم می شود. جالب است بدانید در کنار بازدید از آبزیان می توانید از امکانات دیگر این مجموعه مانند شهربازی سرپوشیده، سینمای چند بعدی، بولینگ، کافی‌شاپ و رستوران هم استفاده کنید.

مجموعه ورزشی گردشگری دریایی مارینا کاسپین: اینجا یکی از بهترین و کامل ترین مکان ها برای تفریح است. اینقدر این مجموعه بزرگ است که اگر بخواهید از تمام امکانات تفریحی آن در یک روز استفاده کنید زمان کم می آورید. در ابتدا چندین پاساژ مختلف برای خرید با انواع بودجه وجود دارد. انواع برندهای خارجی با قیمتی مناسب به دلیل منطقه آزاد بودن این شهر وجود دارد و همچنین اقسام غیر برند ولی با کیفیت هم وجود دارد.

در این بین یک گذر محلی هم وجود دارد که لباس های گیلکی، انواع حصیرها و ترشی ها و آلوچه های محلی برای خرید گردشگران به عرضه در می آید. از مراکز خرید بگذریم، این مجموعه یک ساحل زیبا و تمیز به همراه انواع تفریحات دریایی اعم از قایق سواری، پاراسل ، شاتل و… دارد. همچنین چندین رستوران با انواع غذاهای ایرانی و فست فود وجود دارد تا شما عزیزان از آن استفاده کنید.

موج شکن انزلی: این موج شکن در دوران قاجاریه ساخته شده است و طراحی خاصی دارد. کارایی آن برای شکستن موج های بزرگ و خطرناک دریا است که از شدت و سرعت آن ها کم کند و از وارد کردن ضرر و زیان به قایق ها و کشتی های موجود در منطقه دریا، جلوگیری کند. امروزه این موج شکن به یک مکان تفریحی و دیدنی تبدیل شده است. طول این موج شکن 520 متر است و تجربه دیدن دریا و ساحل از روی این موج شکن بسیار دلنشین است.

شهرهای گیلان، بندر انزلی

لاهیجان عروس گیلان

شهر لاهیجان یکی از با صفاترین شهرهای استان گیلان است که به دلیل طبیعت بکر آن هر ساله مقصد مسافران و توریست های زیادی می باشد. این شهر به دلیل رسوبات رودخانه سفیدرود دارای خاک غنی و حاصلخیز است. به همین سبب در لاهیجان، شالیزارهای زیادی وجود دارد و به چای خوش طعم و خوش عطر معروف است.

به خاطر زیبایی بی حد این شهر به نام عروس گیلان شناخته می شود. لاهیجان سومین شهر پرجمعیت استان گیلان پس از رشت و بندرانزلی حساب می شود. شهر لاهیجان از سال 1278 که محمد میرزای چای‌کار کشت چای را در لاهیجان شروع کرد و گسترش داد؛ اقتصاد این شهر بر پایه کشت چای بنا شد و همچنان ادامه دارد. لاهیجان هم مانند دیگر شهرهای استان گیلان به دلیل رفت و آمد مسافران، مردم آن از جنبه گردشگری هم کسب درآمد می کنند.

نکته قابل توجهی که در مورد آب و هوای لاهیجان وجود دارد این است که، این شهر بسیار زیاد آب و هوای مرطوب دارد. به گونه ایی که گاهی این رطوبت به 80% می رسد که می تواند اذیت کننده باشد. اما بهترین زمان سفر به شهر لاهیجان فصل بهار است که هوا معتدل می باشد و می توانید از سفر خود لذت کامل ببرید.

مکان های دیدنی لاهیجان

شیطان کوه: یکی از معروف ترین دیدنی های شهر لاهیجان شیطان کوه است. یک کوه زیبا که بر فراز آن می توانید لحظات خوبی را سپری کنید. همچنین یک آبشار زیبا هم دارد و با اینکه این آبشار ساخت دست انسان است اما یک زیبایی و جلوه زیادی به این کوه سرسبز داده است.

بام سبز لاهیجان: بام سبز جزء یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی لاهیجان است. این بام بالای شیطان کوه قرار دارد که از آن بالا شیطان کوه، استخر لاهیجان و مزارع چای لاهیجان را می توانید مشاهده کنید. بام لاهیجان به وسیله تله کابین احرار از بام سبز تا قله تاج خروس وصل شده است. این تله کابین در سال 1384 ساخته شده است، پس از رسیدن به ایستگاه آخر تله کابین کل لاهیجان در دید شما قرار می گیرد و مناظر زیبایی از دشت ها و روستاهای اطراف لاهیجان را می بینید.

تالاب سوستان: یکی از مناظر زیبا و بکر لاهیجان تالاب سوستان است. آب این تالاب شیرین است و به همین دلیل زیستگاه حیوانات آبزی و پرندگان متنوعی می باشد. اطراف این تالاب درختان متنوع و سرسبزی وجود دارد که تصویر آن ها در آب زیبایی این تالاب را چند برابر می کند. همچنین روی آب این تالاب نیلوفران مردابی وجود دارد که برای عکاسی فضای بسیار دلنشین تری را فراهم می کنند.

استخرلاهیجان: یکی دیگر از مناطق گردشگری لاهیجان، استخرلاهیجان است. این استخر در دامنه ی شیطان کوه قرار دارد و دستور ساخت آن را در قدیم شاه عباس صفوی صادر کرده است. وسعت آن ۱۷ هکتار و با عمق 4 متر می باشد، که در گذشته به عنوان آبیاری شالیزارهای برنج استفاده می‌شده است.

شهرهای گیلان، لاهیجان عروس گیلان

آستارا

شمالی ترین شهر گیلان، شهر آستارا است. این شهر در مرز کشور قرار دارد و همسایه جمهوری آذربایجان است و این قضیه به اقتصاد این شهر خیلی کمک می کند چون محل رفت آمد تجار و بازرگانان زیادی می باشد. این شهر به دلیل همسایگی با کوهپایه ها، آب و هوای مرطوب و معتدلی دارد و این شهر هم جزء یکی از شهرهای پر بارش است و در فصل زمستان بارش برف سنگین اتفاق می افتد.

همانند دیگر شهرهای گیلان، سفر به این شهر در بهار و تابستان به دلیل هوای مطلوب بسیار دلنشین است. در پاییز هم زیبایی درختان چند رنگ شما را جذب می کند اما در زمستان هوا بسیار سرد و برفی است و باید مراقب بود.

مکان های دیدنی آستارا

گردنه حیران: یکی از زیباترین جاده های کشورعزیزمان است. این جاده از سمت اردبیل به سمت آستارا می باشد و زیبایی این جاده به مه غلیظ و درخت های سرسبز اش است. این مسیر پر پیچ و خم از بین جنگل های هیرکانی عبور می کند و سرسبزی آن همه را حیران می کند. همچنین هنگام عبور از این جاده دره پایین گردنه حیران که رود مرزی ایران و آذربایجان در آنجا قرار دارد را مشاهده می کنید.

آبشار لاتون: این آبشار جزء یکی از 30 آبشار بلند جهان است و همچنین یکی از بلندترین آبشارهای ایران هم به حساب می آید. ارتفاع این آبشار 107 متر است و  از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس شروع  می شود و به رودخانه لوندویل سرازیر می‌شود و به دریای خزر می‌ریزد. این آبشار واقعا انسان را حیرت زده می کند و در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده است.

تالاب استیل: این تالاب زیبا زیستگاه پرندگان مهاجر و کمیاب اروپای مرکزی و قطب شمال است. در داخل این تالاب درختان توسکا وجود دارد که ریشه های این درختان همراه با آب تکان می خورند و حرکت می کنند به همین دلیل،‌ این تالاب به تالاب درختان شناور یا دریاچه متحرک معروف است. تالاب استیل درمجموع ۱۳۸ هکتار مساحت دارد.

ساحل صدف: یکی از جاهایی که در سفر به آستارا باید دیدن کنید ساحل صدف است. زیبایی امواج بر روی ساحلی سفیدپوش تصویر زیبایی را رقم می زند. این ساحل جزء یکی از تمیزترین سواحلی است که در شمال کشور می توانید پیدا کنید. آب دریا زلال و تمیز و همچنین پلاژ جداگانه برای شنا در منطقه امن وجود دارد. همچنین امکانات تفریحی دریایی، دوچرخه سواری، ماهیگیری و رستوران و کافه وجود دارد.

شهرهای گیلان، آستارا

افزودن دیدگاه

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اخبار ثبت نام کنید

کلیه حقوق این قالب متعلق به گروه بریم بریم ۲۰۲۴ است