خانه وبلاگ دسته بندی نشده راهنمای جامع برنامه ریزی تولد کودکان و بزرگسالان
راهنمای جامع برنامه ریزی تولد کودکان و بزرگسالان

راهنمای جامع برنامه ریزی تولد کودکان و بزرگسالان

اگر دوست دارید تولد فراموش نشدنی را برگزار کنید، باید برنامه ریزی جشن تولد را به  درستی انجام دهید. همچنین باید بتوانید زمان خود را پیش از فرا رسیدن روز جشن، به خوبی مدیریت کنید و کار ها را در زمان درست به انجام برسانید.

ما در این مقاله شما را با صفر تا صد برنامه ریزی تولد کودکان و بزرگسالان آشنا میکنیم و در نهایت یک راهنمای جامع برای زمان بندی کار ها به شما ارائه میکنیم تا بتوانید مراسم جشن تولدتان را به بهترین شکل ممکن برگزار کنید.

برنامه ریزی تولد بزرگسالان

فهرست مطالب

راهنمای برگزاری جشن تولد برای بزرگسالان

در بزرگسالی همیشه یک دلیلی برای تولد گرفتن وجود دارد؛ بگویید ببینم، نفر بعدی که قرار است برایش تولد بگیرید چه کسی است؟ شاید بخواهید با یک کیک ساده و یک شمع، دوست صمیمی‌تان را در دانشگاه سورپرایز کنید، یا شاید هم بخواهید توی یک کافه دنج سالروز تولد همسرتان را به او تبریک بگویید.

تصور کردن یک تولد فراموش نشدنی کار چندان سختی نیست ولی برگزار کردنش دردسر‌‌های بیشتری دارد. چرا که موقع برنامه ریزی تولد بزرگسالان به مسائل زیادی باید توجه کنید  و بین دوراهی‌های بیشماری قرار خواهید گرفت که باید یک مسیر را انتخاب کنید.

بودجه

در اولین قدم برنامه ریزی تولد بزرگسالان، باید بودجه را تعیین کنید. برای محاسبه بودجه مورد نیازتان، اول ببینید که اصلا چقدر قصد دارید هزینه کنید، باید همه ‌چیز را در نظر بگیرید از پیش غذا گرفته تا برنامه‌های سرگرمی و محل برگزاری تولد.
 تولد گرفتن در خانه میتواند به اندازه یک تولد خارج از خانه مثلا در باغ یا کافه روی دستتان خرج بگذارد(البته اگر بیشتر نشود) پس حواستان باشد تا چیزی از قلم نیافتد.

در اولین مرحله از برنامه ریزی تولد بزرگسالان، اگر بودجه را به درستی مشخص کنید یک جواب حدودی برای خیلی از دوراهی‌های پیش رویتان خواهید داشت.

سرگرمی

چه بخواهید میزبان دوستان نزدیکتان در یک تولد جمع و جور و خودمانی باشید، چه بخواهید یک جشن به یادماندنی برای کل اعضای خانواده دور و نزدیک بگیرید؛ جشن تولد بدون سرگرمی و بازی یک جای کارش ‌می‌لنگد.
برای این که سرگرمی مناسبی را پیدا کنید، باید حال و هوای میهمانی‌تان و محدودیت هایی که با توجه به مکان تولد دارید را در نظر بگیرید.

بریم سراغ چند تا ایده خوب برای سرگرمی :

  • برای عاشقان موسیقی
    اگر میهمان‌هایتان به عشق موسیقی نفس میکشند، روزشان را بدون موزیک خراب نکنید. مثلا میتوانید شب تولدتان را در کنسرت خواننده مورد علاقه‌تان تمام کنید، ولی اگر تعداد میهمان‌هایتان زیاد است از گروه‌های موسیقی دعوت کنید تا جشن تولدتان را به شکل خاص تری برگزار کنید.
  • یک کل کل درست و حسابی
    بازی‌های رومیزی، بازی ویدئویی یا حتی ورزش مورد علاقه‌تان که نیاز به جنب و جوش بیشتری دارد؛ فرقی نمی‌کند با وارد کردن رقابت به جشن تولدتان میتوانید خوشحالی همه‌ی میهمان‌هایتان را تضمین کنید.
  • فیلم دیدن
    در جشن تولد فیلم ببینیم؟ چرا که نه! اگر میهمان‌هایتان به فیلم دیدن علاقه دارند میتوانید بعد از فوت کردن شمع‌های روی کیک یک سری به سینمای نزدیک خانه‌تان بزنید و با دیدن یک فیلم کمدی، این شب تولدتان را متفاوت تر از بقیه، به پایان برسونید.

مکان تولد

تعداد بیشماری مکان مناسب تولد برای انتخاب وجود دارد، که تنوع مناسبی برای پوشش دادن همه‌‌ی خواسته‌ها و برنامه‌هایتان برای برگزاری تولد دارند. ولی در هنگام برنامه ریزی تولد بزرگسالان، مهم‌ترین نکته در انتخاب مکان تولد، حال و هوایی است که برای تولدتان مد نظر دارید.

خانه حال و هوای صمیمی تری دارد در حالی که کافه‌‌های مناسب تولد در تهران محیط کلاسیک تر و رسمی تری را دراختیارتان میگذارند.
اگر تولدتان در بهار یا  تابستان باشد ،که واقعا بر عکس من خوش شانس هستید، میتوانید تولدتان را در یک باغ سرسبز یا یک پارک برگزار کنید؛ و از بازی‌های دسته جمعی در فضای باز لذت ببرید.
ولی اگر میخواهید عکس‌های تولدتان را در یک فضای به یاد ماندنی بگیرید، سراغ مکان‌هایی که کم تر مرسوم هستند بروید
مثل
– موزه
– کاخ‌ها و مکان های تاریخی
– قایق‌های تفریحی
– شهر بازی و …

غذا و نوشیدنی

خوراکی‌ و نوشیدنی از لازمه های یک مهمانی هستند. برای این که نوع خوراکی هایی که قرار است سرو کنید را بهتر انتخاب کنید، باید به چند چیز توجه کنید. اول از همه بودجه ای که برای خرید خوراکی کنار گذاشتید مشخص میکند که دستتان برای تنوع در این بخش چقدر باز است. بعد از آن بهتر است به سلیقه‌ی میهمان‌هایتان توجه کنید تا خوراکی های مناسبی را برای جشن تولدتان انتخاب کنید.

دعوت از میهمانان

نمونه کارت دعوت برای برگزاری تولد بزرگسالان

بعد از تهیه لیست کاملی از همه میهمان‌ها، این که چطوری زمان و مکان تولد را به آن ها اطلاع بدهید و به اصطلاح آن ها را دعوت کنید به سلیقه خودتان بستگی دارد.
اگر خیلی برنامه ای برای شلوغ بازی تو این بخش ماجرا ندارید، و تعداد میهمان ها هم زیاد نیست، بهتر است به تک تک‌ آن ها زنگ بزنید و مثل زمان های قدیم از آن ها دعوت کنید. ولی اگر زمان و حوصله بیشتری دارید ارسال کارت دعوت فیزیکی میتواند میهمان‌هایتان را برای تولد هیجان‌زده کند، و اگر نمیخواهید بودجه زیادی برای این کار استفاده کنید، ارسال یک پیام دعوت در پیام رسان‌هایی مثل تلگرام و واتساپ هم روش خوبی خواهد بود.

مدت زمان مناسب تولد بزرگسالان

با توجه به مشغله ‌های بزرگسالان، حدودا اگر یک ساعتی را برای سرگرمی، و بعد از آن هم نهایتا 2 الی 3 ساعتی را برای کیک و خوراکی و باز کردن کادوها در نظر بگرید، کسی خسته از میهمانی شما خارج نمی‌شود.

کافه‌ها و رستوران ها از نظر محدودیت های زمانی دارای محدودیت هایی هستند. اگر میخواهید در خانه تولد بگیرید دیگر نگرانی بابت این که الان وقتتان تمام میشود و باید قبل از باز کردن کادوها از دوستاتون خداحافظی کنین ندارید.

برنامه ریزی تولد کودکان

هر چند که روز تولد برای همه  عزیز است ولی باید قبول کنیم که جشن تولد برای بچه ها معنای دیگری دارد. شاید خود بچه‌ها، به خوبی والدین‌شان، نتوانند روز تولد را به با یاد بیاورند ولی مرور عکس ها و فیلم ها وقتی که بزرگ‌تر شدند خیلی برای‌شان لذت بخش خواهد بود.

روز و زمان

بهترین زمان برای برگزاری تولد کودکان قطعا آخر هفته هااست. چون هم مدرسه ها تعطیل هستند هم شما نیاز نیست که سرکار بروید و صد البته، برخلاف روز های عادی هفته بچه‌ها میتوانند این اجازه را داشته باشند که دیر تر به رخت خوابشان بروند و چیه چیزی از این بهتر که بتوانند زمان بیشتری را با دوستان‌شان باشند.   

بودجه

برخلاف زمان خرید کادو تولد، که باید کمی سر کیسه را شل کنید، بودجه بندی، در زمان برنامه ریزی تولد کودکان وقت مناسبی است برای این که بتوانید در بعضی از هزینه ها صرفه جویی کنید.

  • غذای خانگی
    شما بهتر از هر کس دیگه ای غذاهای مورد علاقه کودکتان را میدانید، پس آن غذایی که پختن‌اش برای جمعیت زیاد از همه راحت تر است را انتخاب کنید تا بتوانید کمی در هزینه ها صرفه جویی کنین و بجای آن، کادویی مورد علاقه قرزندتان را بخرید.

  • سرگرمی های داوطلبانه
    برای این که بیشتر بتوانید در هزینه های‌تان صرفه جویی کنید، میتوانید به سراغ دوستان‌تان بروید و به جای اجاره گروه سرگرمی یا گروه موسیقی از آن ها برای سرگرم کردن بچه ها استفاده کنید.

    هر چند که خود بچه ها از هر کس دیگه ای بهتر میتوانند مسئولیت این بخش مهم را به عهده بگیرند و شما فقط کافی است که وسایل بازی مورد علاقه‌شان را برای‌شان فراهم کنید.

تم تولد

تم مناسب برای برگزاری تولد کودکان

راحت ترین و بهترین ایده، هنگام برنامه ریزی تولد کودکان، برای انتخاب تم تولد، رفتن به سراغ شخصیت کارتونی مورد علاقه‌شان خواهد بود.
مطمئن باشید برای کودک‌تان هیچ چیزی بیشتر از این که عکس ها و پوستر های شخصیت مورد علاقه‌شان تمام فضا را پر کرده باشد لذت بخش نخواهد بود. اگر هنوز نمیدانید کودکتان به چه قهرمان داستانی از همه بیشتر علاقه دارد، برای راحت‌تر کردن فرایند برنامه ریزی تولد کودکان، بهتر است که از خودش بپرسید و بی خیال امتیاز سورپرایز این مرحله بشوید.

مکان تولد

مکان مناسب برگزاری تولد کودکان

زمان های قدیم که خانه‌ها بزرگ‌تر بودند، بهترین مکان برای تولد بچه ها در همان خانه‌ها بود؛ جایی که تمام مدت را میتوانستند با دوستان‌شان شیطنت بکنند و بابت سر و صدا نگران هیچ گونه تنبیهی نباشند.
ولی الان که با کوچک ترین سر و صدایی، همسایه پایینی و کناری، دم در ایستاده‌اند؛ برای این که به بچه ها بیشتر خوش بگذرد و انرژی‌شان (که خداوکیلی خیلی هم زیاد است) تخلیه بشود باید در زمان برنامه ریزی تولد، به فکر مکان بهتری نسبت به خانه باشید.
چند ایده مناسب برای شروع:

  • باغ وحش
  • شهر بازی
  • شهر بازی سرپوشیده
  • تئاتر های کودکانه
  • پارک

لیست میهمانان

قراراست میهمانی فقط برای بچه ها باشد یا بزرگتر ها هم هستن؟
به محض این که لیست میهمان‌هایتان را آماده کردید باید برای دعوت از آن ها اقدام کنید. دعوت کردن دوستان و آشنایان خودتان چندان دردسر ساز نیست ولی دعوت از یک گروه بچه های 5-6 ساله که در مهدکودک/پیش دبستانی با فرزند شما هم کلاسی هستند قصه کاملا متفاوتی دارد. بهتر است شماره خانواده بچه ها را مستقیما از خود موسسه بگیرید و حتما قصدتان از  برنامه ریزی جشن تولد را به آن‌ها اطلاع بدهید تا برای هماهنگ کردن خانواده ها بهتر کمکتان بکنند.

مدت زمان مناسب تولد کودکان

اگر نتوانستید مراسم تولد را به آخر هفته موکول کنید و مجبور شدید وسط هفته از میهمان‌هایتان پذیرایی کنید، برای زمان خواب نباید خیلی به بچه ها سخت بگیرید و یک جور هایی این یک شب و باید با اون‌ها راه بیاید؛ از قدیم گفتن یک شب که هزار شب نمیشود.
اگر برنامه های سرگرمی و بازی های پر جنب و جوشی را برای‌شان انتخاب کنید خودشان بعد از مدتی شارژشان تمام خواهد شد و خودشان به سمت تخت خوابشان میروند.

جدول زمانی برنامه ریزی جشن تولد

چه بخواهید برای پسر 9 ساله‌تان تولد با تم فوتبالیست ها بگیرید، چه بخواهید مادربزرگ 90 ساله‌تان را با دندان مصنوعی های جدیدی که قابلیت پخش موسیقی و رادیو دارند سورپرایز کنید؛ برنامه ریزی تولد به شیوه درست و داشتن یک جدول زمانی برای انجام کارها میتواند تفاوت ها را بین یک جشن تولد خاطره‌انگیز و یک جشن معمولی رقم بزند.

8 هفته قبل از تولد

برنامه ریزی تولد را با انجام کار‌های سخت شروع کنید.

  • تم مناسب را انتخاب کنید
  • تاریخ تولد را مشخص کنید
  • بودجه‌تان را مشخص کنید
  • جست و جوی مکان مناسب تولد را شروع کنید
  • لیسن میهمان‌هایتان را آماده کنید
  • و در نهایت هم یک نیم نگاهی به ایده های کادو تولد داشته باشید

6 هفته قبل از تولد

هر‌چه به روز تولد نزدیک میشوید، باید به جزئیات بیشتر توجه کنید

  • مکان تولد را به طور قطعی اتخاب کنید
  • لیست میهمان‌هایتان رو نهایی و کارت هایی که برای دعوت انتخاب کردید را ارسال کنید
  • منو خوراکی ها و غذا ها رو اماده کنید
  • دکور و برنامه‌تان برای تزئینات را انتخاب کنید

4 هفته قبل از تولد

1 ماه قبل از تولد، بهترین زمان برای این که از جدول زمانی‌تان جلو بزنید

  • خرید لوازم تزئینات و دکورتان را شروع کنیا
  • خرید بقیه لوازم مورد نیاز جشن تولد را آغاز کنید

2 هفته قبل از تولد

دیگر دارید به شب تولد نزدیک میشوید، الان زمان مناسبی است که تیک نهایی یک سری از کارهای‌تان را بزنید

  • کادو تولد رو تهیه کنید و آن را با کاغذ کادو تزئین کنید
  • ببینید چه کسی از دوستان و آشنایان‌تان میتواند در انجام بعضی از کار ها کمک کند
  • اگر علاقه ای به دعوت از گروه های سرگرمی یا موسیقی دارین الان وقت مناسبی است

1 هفته قبل از تولد

بهترین زمان برای نهایی کردن یک سری از کار ها

  • پلی لیست آهنگ ها را آماده کنید
  • خوراکی و نوشیدنی های مد نظرتان را تهیه کنید

1-2 روز قبل از تولد

روز های منتهی به جشن تولد زمان خوبی برای هماهنگی های نهایی هستند

  • دکور را آماده کنید
  • کیک تولد را سفارش بدهید تا در روز تولد آماده باشد
  • تمیز کردن مکان تولد (اگر در خونه قرار است تولد بگیرید)

صبح روز تولد

و در نهایت روز تولد هم رسید

  • مطمئن بشوید گوشی یا دوربین‌تان کاملا شارژ شده تا بتوانید لحظات به یاد ماندنی را ثبت کنید
  • یک دفترچه یادداشت و خودکار بردارید، هدایا و ارسال کنندگان آنها را ثبت کنید تا بتوانید بعدا برای‌شان پیام تشکر بفرستید
  • از میهمانی لذت ببرید

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با صفر تا صد برگزاری تولد و تمامی مراحل برنامه ریزی تولد برای بزرگسالان و کودکان آشنا کنیم، با رعایت کردن چند نکته ساده میتوانید میزبان یک سورپرایز تولد به‌ یادماندنی در کافه و یا هر مکان دیگری باشید. امیدواریم که این مقاله به کارتان آمده باشد.

منبع

این مقاله از سایت رسمی paperless post ترجمه شده است.

افزودن دیدگاه

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اخبار ثبت نام کنید

کلیه حقوق این قالب متعلق به گروه بریم بریم ۲۰۲۴ است