غذاهای محلی گیلان | طعمی فراموش نشدنی

غذاهای محلی گیلان | طعمی فراموش نشدنی

استان گیلان از هر لحاظ برای گردشگری و خوش گذرانی مناسب است. یکی از دلایل سفر به گیلان علاوه بر جنگل های زیبا و تفریحات دریایی آن، غذاهای محلی گیلان است. اصالت هر استان علاوه بر مکان ها تاریخی و گردشگری آن، غذاهای رنگارنگ آن است. غذاهای هر استان می تواند نشان دهنده ذوق و هنر مردم آن باشد و یکی از جاذبه های توریستی، غذای هر استان است.

این استان به دلیل تنوع بالایی که در غذاهای محلی خود دارد هر ساله مقصد خیلی از مسافران فقط برای چشیدن طعم این غذاها است. آنقدر غذاهای محلی گیلان خوش آب و رنگ و بسیار خوشمزه است که در سرتاسر جهان زبان زد همه می باشد و هرکسی که به این شهر سفر کرده باشد محال است از غذاهای خوشمزه آن یاد نکند. در این مقاله از بریم بریم چند تا از بهترین و معروف ترین غذاهای محلی گیلان را نام بردیم تا هنگام سفر به گیلان، طعم لذیذ هر کدام را تجربه کنید

معرفی بهترین غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلانی به خوش آب و رنگی و در عین حال سادگی معروف هستند. اکثر غذاهای گیلانی مواد لازم آنچنانی نمی خواهد آن ها با گوجه، بادمجان، سیر و تخم مرغ می توانند چندین غذای متفاوت و خوشمزه درست کنند.

باقلاقاتق

حتما اسم این غذا به گوشتان خورده است زیرا یکی از معروف ترین غذاهای محلی گیلان می باشد. این غذا طعم بی نظیر و به یاد ماندنی را برای شما رقم می زند. مواد غذایی که در باقلاقاتق به کار رفته است شامل باقلای رشتی، شوید، سیر و تخم‌ مرغ می باشد. این غذا در گیلان بین مردم آن و گردشگران محبوبیت زیادی دارد.

غذاهای محلی گیلان، باقلاقاتق

اناربیج

این غذا شباهت زیادی به فسنجان دارد منتها به دلیل سبزی های مخصوص گیلانی به نام اناربیج معروف است. همچنین غذای معروف شب یلدای گیلانی ها می باشد.

غذاهای محلی گیلان، اناربیج

کباب ترش

تفاوت این کباب با کباب های عادی این است که گوشت این کباب با مخلوط گردو ساییده شده، رب انار، سیر، دانه های انار ترش، سبزی محلی، پیاز و روغن زیتون مزه دار شده و در انتها به سیخ کشیده شده و کبابی می شود و همراه برنج سرو می شود.

غذاهای محلی گیلان، کباب ترش

میرزاقاسمی

این غذا هم جزء معروف ترین غذاهای محلی گیلان است و همه مردم از سرتاسر ایران این غذا را طبخ کرده و میل می کنند. دستور تهیه این غذا خیلی ساده است و از بادمجان ها و گوجه کبابی تهیه می شود و چاشنی آن سیر و در آخر یک تخم مرغ می باشد. میرزاقاسمی هم به عنوان پیش غذا سرو می شود اما می توان آن را به عنوان غذای اصلی هم در نظر گرفت.

غذاهای محلی گیلان، میرزاقاسمی

نازخاتون

معمولا نازخاتون را به عنوان پیش غذا سرو می کند. نازخاتون از بادمجان، سیر، ریحان و آبغوره تهیه می‌شود و همراه غذاهای دیگر به عنوان چاشنی سرو می شود.

غذاهای محلی گیلان، نازخاتون

سیرقلیه

طبیعت آب و هوای گیلان به گونه ای است که سیر خیلی مصرف می شود. در این غذا هم همانجوری که از نام اش پیدا است سیر وجود دارد. در سیرقلیه از تخم مرغ، مرغ، سیر و لپه استفاده می شود و این غذای خوشمزه پخته می شود. این غذا طرفدار زیادی در بین گیلانی ها دارد.

غذاهای محلی گیلان، سیرقلیه

واویشکا

این غذا، غذای محلی گیلانی ها است اما اکثر ایرانی ها این غذا را در خانه خود طبخ می کنند. واویشکا تنوع بالایی دارد و با مرغ، گوشت، دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله یا بدون پروتئین و به‌شکل گیاهی(بادمجان) قابل تهیه است. اما حالت معمول آن گوشت به همراه سیر و ادویه ها و رب درست می شود و تزئین آن سیب زمینی های مکعبی سرخ شده است. این خوراک را هم با نان و هم با برنج می توانید میل کنید.

غذاهای محلی گیلان، واویشکا

ترشه تره

در این خورشت هم مانند سایر غذاهای گیلانی سیر وجود دارد. این غذا برای گیاه خواران بسیار مناسب است چون گوشت و مرغ ندارد و غذای بسیار ساده ای است. همانطور که از نام آن پیدا است مزه ترشی دارد و این مزه را از آبغوره یا آب نارنج می گیرد. ترکیبات این غذا از انواع سبزی به همراه تخم مرغ است.

غذاهای محلی گیلان، ترشه تره

مرغ ترش

در مرغ ترش گیلانی از لپه استفاده می شود. معمولا مرغ و پیاز و لپه را تفت می دهند و بعد از آن سیر و سبزیجات معطر را تفت داده و به مخلوط قبلی اضافه می کتتد و در آخر آب نارنج و یا آبغوره را برای ترشی غذا اضافه می کنند. البته بعضی ها هم تخم مرغ برای جمع شدن آب خورشت اضافه می کنند که این دل بخواهی است.

غذاهای محلی گیلان، مرغ ترش

سیرابیج یا سیرواویج

این غذا در کنار غذاهای دیگر یا به عنوان شام به دلیل سبک بودن سرو می شود. این غذای ساده و در عین حال مفید، از سبزی محلی گیجاواش، برگ سیر و تخم‌ مرغ تهیه شده است و این غذا هم با برنج سرو می‌شود. البته می توان با نان هم میل کرد.

غذاهای محلی گیلان، سیرابیج یا سیرواویج

کته کباب

این غذا معروف ترین غذای گیلان به حساب می آید. هنگام سفر به استان زیبای گیلان امکان ندارد هر 1 کیلومتر یک رستوران با تابلو کته کباب گیلان نبینید. انصافا کته کباب گیلان یک طعم و مزه فراموش نشدنی دارد. این غذا از برنج کته گیلانی به همراه ته دیگ زعفرانی و گوشت گوساله کبابی شده، درست می شود. ترکیب این غذا در کنار زیتون پرورده اصیل گیلانی یکی از خوشمزه ترین ترکیب های دنیاست.

غذاهای محلی گیلان، کته کباب

اشپل شور

اشپیل در واقع همان تخم ماهی سفید است که بسیار زیاد در گیلان مورد استفاده قرارمی گیرد. اشپل را شسته و نمک به آن زده و مدت 10 روز کنار گذاشته تا شور شود. این غذا در کنار میرزاقاسمی  و باقلاقاتق خورده می شود. گیلانی ها برای گرفتن شوری اشپیل هنگام سرو ، آن را روی بخار آب به روش بن ماری قرار می دهند و بعد از 20 دقیقه بر می دارند.

غذاهای محلی گیلان، اشپل شور

خورشت آلو مسما

این غذای محبوب گیلانی همان مرغ و زعفران است ولی آلو خشک هم به این غذا اضافه می شود که طعم محشری به غذا می دهد. بعد از اضافه کرن آلو، این غذا طعم ترش و شیرینی می گیرد که شاید به مزاج هرکسی خوش نیاید اما، بدون امتحان کردن این غذا تصمیم نگیرید. آلو سرشار از فیبر، آهن، پتاسیم و ویتامین C است و به همین دلیل خورشت آلومسما برای سلامت قلب، مغز و پوست مفید است. این غذا به همراه برنج کته گیلانی سرو می شود.

غذاهای محلی گیلان، خورشت آلو مسما

شما می توانید دستور پخت این غذاها را از سایت های آشپزی نظیر سایت پاپیون و غیره به طور دقیق ببینید و این چند غذای خوشمزه گیلانی را به راحتی درست کرده و نوش جان کنید.

افزودن دیدگاه

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اخبار ثبت نام کنید

کلیه حقوق این قالب متعلق به گروه بریم بریم ۲۰۲۴ است