معرفی 7 تا  از بهترین موزه های تهران

معرفی 7 تا از بهترین موزه های تهران

قفل‌گشایی گنجینه موزه های تهران: اودیسه‌ای فرهنگی

تهران موزه‌های بیشماری دارد که به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران همه ساله بازدیدکنندگان فراوانی را به خود جذب می‌کند. وقتی از آستانه موزه‌ های تهران گام برمی‌داریم، وارد قلمرویی می‌شویم که در آن گذشته و حال به هم نزدیک می‌شوند. در تالارهای دلربای این موزه‌ها در شن و ماسه زمان غرق می‌شویم و در داستان‌هایی که ملت و مردم آن را شکل داده‌اند، غوطه‌ور می‌مانیم. این موزه‌ها به عنوان شاهدی بر میراث ماندگار تمدنی است که اثری پاک نشدنی در جهان بر جای گذاشته است.

پس به ما بپیوندید تا در این مقاله به بررسی 7 تا از بهترین و زیباترین موزه‌ های تهران، جایی که داستان‌های تاریخ یک ملت در برابر چشمان ما می‌گذرد، به یک اودیسه فرهنگی بپردازیم.

فهرست مطالب

تاریخچه موزه های تهران

کاخ باشکوه گلستان: نگینی در تاج موزه های تهران

کاخ گلستان به عنوان یکی از زیباترین موزه های تهران و ایران که در قلب خیابان‌های شلوغ تهران سر برافراشته است، به عنوان گواهی درخشان از میراث فرهنگی غنی ایران قد علم کرده است. این مجموعه باشکوه که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است، به عنوان تجسمی خیره کننده از استعداد معماری کشور و میراث سلطنتی آن عمل می کند.

ریشه‌های کاخ گلستان، این نگین موزه های تهران را می‌توان به قرن شانزدهم میلادی، زمانی که برای اولین بار به عنوان اقامتگاه سلطنتی و مقر قدرت سلسله صفویه تأسیس شد، جستجو کرد. در طول قرن‌ها، این کاخ دستخوش توسعه‌ها و بازسازی‌های متعددی قرار گرفت، که هر دوره اثری پاک‌نشدنی بر روی معماری بی همتای این کاخ بر جای گذاشته است.

تالارهای پنج‌گانه مجموعه گلستان عبارتند از: تالار سلام، تالار عاج، تالار آئینه، تالار ظروف و تالار برلیان که چهار تالار در طبقه بالا و برلیان در طبقه همکف قرار دارد.

آدرس کاخ گلستان:

ورودی 1 : تهران، خیابان ناصر خسرو روبروی کوچه مروی 

ورودی 2 : تهران، خیابان پانزده خرداد، روبروی مسجد ارک

ورودی 3 :  تهران، خیابان پانزده خرداد، انتهای کوچه تکیه دولت

جهت دسترسی به کاخ گلستان از ایستگاه های متروی میدان 15 خرداد (میدان ارگ) و میدان امام خمینی (میدان توپخانه) استفاده نمائید.

پایانه های اتوبوسرانی میدان امام خمینی و قورخانه نیز برای این منظور در دسترس می باشند.

ساعات بازدید از کاخ گلستان:

روزهای شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح لغایت ۱۹ بعدازظهر – فروش بلیط: ۹ صبح لغایت ۱۸ بعدازظهر

روزهای پنج شنبه و جمعه ۹ صبح لغایت ۲۰ شب – فروش بلیط : ۹ صبح لغایت ۱۹ بعدازظهر

بازدید رایگان برای کارمندان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراسر کشور و راهنمایان تور و راهنمایان گردشگری با ارائه کارت معتبر فراهم است.

هزینه بلیط‌های کاخ گلستان:

ورودی کاخ گلستان به‌ازای هر بازدیدکننده داخلی ۳۰,۰۰۰ تومان؛ قیمت بلیط بازدید از بخش‌های کاخ گلستان از ۱۵,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ تومان 

شماره تلفن کاخ گلستان: 8-33113335 داخلی 165

بهترین موزه های تهران - کاخ موزه گلستان
کاخ موزه گلستان

کاخ مجلل سعدآباد: آشنایی با تاریخ سلطنتی ایران

مجموعه کاخ سعدآباد که در میان تپه‌های زیبای شمال تهران قرار دارد، به عنوان شاهدی بر عظمت و شکوه سلسله‌های سلطنتی ایران یکی از مجلل‌ترین موزه های تهران به‌شمار می‌رود.

خاستگاه این مجموعه را می توان در سال 1184 شمسی جستجو کرد، زمانی که فتحعلی شاه قاجار شروع به ساخت مجموعه ای از کوشک ها و باغ های کوچک در تپه های سرسبز و معتدل شمال تهران کرد. ناصرالدین شاه قاجار نیز بر گسترش قابل توجهی از مجموعه نظارت کرد و کاخ‌ها، موزه‌ها و باغ‌های وسیع دیگری را در این مکان بنا کرد که سعدآباد را به یک خلوتگاه سلطنتی واقعی تبدیل کرد.

تاریخ کاخ سعدآباد به اوایل قرن بیستم میلادی، زمانی که به عنوان اقامتگاه تابستانی خاندان پهلوی انتخاب شد، برمی‌گردد. این مکان در دوران سلطنت پهلوی که از سال 1303 تا 1357 بر ایران حکومت می کرد به اوج شکوه خود رسید. امروزه مجموعه کاخ سعدآباد به عنوان یکی از جلوه‌گرترین موزه های تهران و یک گنجینه تاریخی و فرهنگی قابل توجه است که به بازدیدکنندگان نگاهی اجمالی به گذشته سلطنتی ایران می دهد.

آدرس مجموعه فرهنگی سعدآباد:

کاخ سعدآباد دو درب ورودی از دربند و زعفرانیه دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

  1. تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) انتهای خیابان شهید کمال طاهری، کاخ سعدآباد
  2. تهران، میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند، مجموعه سعد آباد

برای رسیدن به کاخ سعدآباد با مترو با استفاده از خط یک در ایستگاه تجریش پیاده شوید و با تاکسی‌های مسیر دربند، خود را به ورودی دربند کاخ سعدآباد برسانید.

ساعات بازدید از کاخ سعدآباد:

نیمه اول سال همه روزه (شنبه تا جمعه) از ساعت 9 تا 19:00، فروش بلیت و ورود به مجموعه تا ساعت 17:00 
نیمه دوم سال همه روزه (شنبه تا جمعه) از ساعت 9 تا 17:00، فروش بلیت و ورود به مجموعه تا ساعت 15:00

هزینه بلیط‌های مجموعه سعدآباد:

قیمت بلیط ورودی مجموعه سعدآباد برای گردشگران ایرانی 5000 تومان و برای گردشگران خارجی 100 هزار تومان است. به ازای بازدید از هر کاخ نیز هزینه‌ای حدود 5000 تومان از گردشگران دریافت خواهد شد.

موزه های تهران - مجموعه کاخ سعدآباد
کاخ موزه سعدآباد

موزه ملی ایران: تالارهای جادویی اعصار گذشته

در قلب تهران، عمارتی باشکوه همچون شاهدی بر روح ماندگار ایران، خودنمایی می‌کند. موزه ملی ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین موزه های تهران، به بازدیدکننده کنجکاو اشاره می‌کند که هر بخش از بنای باشکوه این موزه یادآور تاریخ غنی و سرشار ایران است.

این موزه در سال 1316 تاسیس شد و در ساختمانی قرار دارد که توسط معمار فرانسوی آندره گدار طراحی شده است. مجموعه موزه به دو بخش اصلی تقسیم می شود:

موزه ایران باستان: این بخش به تاریخ ایران پیش از اسلام می پردازد و آثاری از دوران پارینه سنگی، نوسنگی، عصر برنز و عصر آهن را به نمایش می گذارد.

موزه دوران اسلامی: این بخش میراث اسلامی ایران را با تمرکز بر هنر و فرهنگ ایرانی-اسلامی دوران پس از اسلام به نمایش می گذارد.

موزه ملی ایران یک مقصد فریبنده و جذاب برای هر علاقه‌مند به تاریخ غنی و میراث فرهنگی ایران است. این بنا یکی از خیره‌کننده‌ترین موزه های تهران است که نمای کلی از گذشته کشور، از اولین سکونتگاه‌های بشری تا عصر اسلامی را ارائه می دهد.

آدرس موزه ملی ایران:

خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

بازدیدکنندگان می‌توانند جهت دسترسی به موزه ملی ایران از ایستگاه های متروی میدان حسن آباد و میدان امام خمینی استفاده نمایند.

ساعات بازدید از موزه ملی ایران:

شنبه تا چهارشنبه ۹ تا ۱۸، پنج‌شنبه و جمعه ۹ تا ۲۰

هزینه بلیط موزه ملی ایران:

بهای بلیط موزه برای بازدیدکنندگان داخلی حدودا ۱۰ هزار تومان و بازدیدکنندگان خارجی ۱۰۰ هزار تومان است.

موزه های تهران - موزه ملی ایران
موزه ملی ایران

موزه زمان: خانه جاودانه حسین خداداد

خانه حسین خداداد یکی از دوست‌داشتنی‌ترین موزه های تهران است که حضور در این تماشاگه زمان، حواس را بلافاصله به دنیایی از شکوه و ظرافت منتقل می‌کند. کاشی‌کاری‌های پیچیده، پنجره‌های شیشه‌ای زیبا و گچ‌کاری‌های ظریف، همگی برای ایجاد فضایی با ظرافت جاودانه هنرنمایی می‌کنند.

خانه حسین خداداد محل سکونت شخصی سابق حسین خداداد، تاجر و نیکوکار برجسته ایرانی از اواخر قرن نوزدهم/ اوایل قرن بیستم میلادی است. این خانه نمونه ای عالی از معماری مسکونی سنتی – ایرانی است. در سال 1355 این خانه به موزه تبدیل شد و به عنوان خانه موزه حسین خداداد در معرض دید عموم قرار گرفت؛ در این موزه، سیر تاریخی تغییرات نحوه سنجش زمان، مورد توجه قرار گرفته است.

آدرس موزه زمان:

تهران، خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی

نزدیکترین ایستگاه به موزه زمان، تجریش است؛ از این ایستگاه تا موزه حدود 20 دقیقه پیاده روی نیاز است. برای راحتی بیشتر می توانید این مسیر را با تاکسی طی کنید و ابتدای خیابان زعفرانیه پیاده شوید و یا با استفاده از اتوبوس به ایستگاه باغ فردوس بروید.

ساعات بازدید از موزه زمان:

همه روزه از ساعت 08:00 تا 20:00  (مجموعه در ایام سوگواری که تعطیل رسمی است، تعطیل خواهد بود.)

هزینه بلیط موزه زمان:

قیمت بلیط این موزه ۴۳,۰۰۰ تومان به‌ازای بازدیدکننده داخلی؛ ۵۰۰,۰۰۰ تومان به‌ازای بازدیدکننده خارجی؛ هزینه بازدید از محوطه ۲۰,۰۰۰ تومان

موزه زمان از دلرباترین موزه های تهران
تماشاگه زمان

مجموعه کاخ نیاوران: دریچه ای به گذشته درخشان ایران

 این مجموعه درحکم یکی از زیبنده‌ترین موزه های تهران، از چندین ساختار متمایز تشکیل شده است که هر کدام دارای جذابیت معماری منحصر به فرد و اهمیت تاریخی خود هستند. در مرکز، کاخ نیاوران قرار دارد، یک بنای نئوکلاسیک خیره کننده که به طور یکپارچه عناصر سنتی – ایرانی را با تأثیرات اروپایی ترکیب می‌کند. در اطراف کاخ، کاخ های صاحبقرانیه و موزه حوضخانه قرار دارند که هر کدام جذابیت های معماری بی همتا خود را دارند.

جرقه‌های اولیه ساخت کاخ نیاوران زمانی که سلسله قاجاریه بر ایران حکومت می‌کرد، زده شد. در اوایل به قدرت رسیدن خاندان پهلوی، املاک نیاوران دستخوش تحول و گسترش چشمگیری شد. کاخ نمادین نیاوران، توسط رضا شاه پهلوی در دهه 1308 ساخته شد و به عنوان نمادی از تمایل رژیم جدید برای آمیختن عناصر سنتی ایرانی با زیبایی‌شناسی مدرن‌تر و الهام‌گرفته از غرب عمل کرد.

آدرس مجموعه تاریخی نیاوران:

تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

برای رسیدن به کاخ نیاوران، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، تجریش است. از میدان تجریش به‌آسانی سوار تاکسی یا اتوبوس شوید تا به کاخ نیاوران برسید.

ساعات بازدید از مجموعه تاریخی نیاوران:

در نیمه اول سال از ساعت ۹ تا ۷ شب و در نیمه دوم سال، بازدید از ساعت ۹ تا ۶ و ۳۰ دقیقه عصر مقدور است.

هزینه بلیط مجموعه تاریخی نیاوران:

هزینه بازدید از کل موزه برای ایرانی‌ها حدود ۲۶ هزارتومان و برای خارجی‌ها حدود ۲۲۰ هزار تومان می‌شود.

موزه های تهران - نیاوران
کاخ موزه نیاوران

موزه هنرهای معاصر تهران: تصویری بی نظیر از هنرهای مدرن

موزه‌ی هنرهای معاصر تهران یکی از موزه‌های برجسته و جذاب در مجموعه‌ی موزه های تهران است که در سال 1356 افتتاح‌ شده و دارای یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن و معاصر ایران و جهان است. این موزه در سال 1355 و 1356، به رهبری محمدرضا پهلوی و به ابتکار فرح پهلوی در گوشه غربی پارک فرح (بوستان لاله کنونی)، با هدف بلندپروازانه نمایش صحنه پر جنب و جوش هنر مدرن و معاصر کشور به جهانیان تأسیس شد.

آدرس موزه هنرهای معاصر تهران:

موزه هنرهای معاصر یکی از جاهای دیدنی تهران است که در ناحیه مرکزی پایتخت (شرق خیابان کارگر شمالی و در ضلع غربی پارک لاله) واقع شده است.

استفاده از ایستگاه مترو بوستان لاله، بهترین راه برای رسیدن به موزه هنرهای معاصر تهران است. پس از پیاده شدن از مترو با حدود 5 دقیقه پیاده روی به موزه موردنظر خواهید رسید.

ساعات بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران:

بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران در نیمه اول سال از ۱۰ تا ۱۹ (فروش بلیط تا ساعت ۱۸) و در نیمه دوم سال از ۱۰ تا ۱۸ (فروش بلیط تا ساعت ۱۷) امکان‌پذیر است.

هزینه بلیط موزه هنرهای معاصر تهران:

۲۵,۰۰۰ تومان به‌ازای بازدیدکننده داخلی؛ ۱۵۰,۰۰۰ تومان به‌ازای بازدیدکننده خارجی؛ دانشجویان و دانش‌آموزان ۱۵,۰۰۰ تومان

موزه های تهران - هنرهای معاصر
موزه هنرهای معاصر تهران

موزه جواهرات ملی: گنجینه ای تاریخی

منشأ گنجینه جواهرات را می‌توان در زمانی که سلسله قاجار از سال 1163 تا 1303 بر ایران حکومت می‌کردند، جست‌وجو کرد؛ پادشاهان قاجار در این دوران، شروع به جمع‌آوری مجموعه‌ای خیره‌کننده از جواهرات گرانبها، تاج‌های تزئین‌شده، و رگال‌های (لباس‌های) سلطنتی و شاهانه کردند.

امروزه، گنجینه جواهرات ملی ایران یک جاذبه توریستی محبوب از میان موزه های تهران است که بازدیدکنندگانی را از سرتاسر جهان جذب می‌کند تا از مجموعه‌های خیره‌کننده جواهرات شگفت‌زده شوند و درک عمیق‌تری از تاریخ سلطنتی ایران به دست آورند.

خزانه فعلی جواهرات در سال 1334 ساخته و در سال 1339 افتتاح شد؛ هم اکنون نیز این خزانه تحت نظر و صیانت بانک مرکزی ایران فعالیت دارد.

آدرس موزه جواهرات ملی:

میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، بانک مرکزی ایران

انتخاب ایستگاه مترو سعدی، یکی از بهترین گزینه‌های رسیدن به موزه ملی جواهرات است. از این ایستگاه، با طی مسیری کوتاه به‌سمت غرب خیابان جمهوری، به چهارراه استانبول می‌رسید.

ساعات بازدید از موزه جواهرات ملی:

موزه جواهرات ملی از ساعت 14 الی 17 باز است اما در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه باز نیست.

هزینه بلیط موزه جواهرات ملی:

هزینه بازدید برای ایرانی‌ها ۶هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان است.

موزه های تهران - موزه جواهرات
موزه جواهرات ملی

کلام پایانی

مجله بریم بریم امیدوار است اطلاعات مفیدی را در این زمینه ارائه داده باشد. بازدید از موزه های تهران نه تنها فرصتی برای آشنایی با تاریخ با فرهنگ و تاریخ این شهر است، بلکه یک تجربه آموزشی و فرهنگی بی‌نظیر نیز به حساب می‌آید. پس حتما در سفر خود به تهران وقت خود را برای بازدید از این موزه‌های فوق‌العاده اختصاص دهید و با عمق فرهنگ و هویت اصیل ایرانی آشنا شوید. 

اکنون که با 7 مورد از باشکوه‌ترین موزه های تهران آشنا شدید، برای آخر هفته چه برنامه‌ای دارید؟

افزودن دیدگاه

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اخبار ثبت نام کنید

کلیه حقوق این قالب متعلق به گروه بریم بریم ۲۰۲۴ است