میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان، میدان امام یا میدان شاه، از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است .میدانی بزرگ با حال و هوای خاص که هیچ جای دیگری آن را تجربه نخواهید کرد.جالب است بدانید که میدان نقش جهان جزء نخستین آثار ایرانی است که به ثبت میراث جهانی یونسکو هم رسیده است. برای آشنایی با میدان نقش جهان اصفهان،با ما در این مقاله از بریم بریم همراه باشید.

تاریخچه نقش جهان

جایی که امروزه آن را میدان نقش جهان می‌نامیم، قبلا باغی بزرگ بوده که بخش مرکزی آن را کوشک می‌نامیدند. در این قسمت، بناهایی وجود داشت که از دوره آق قویونلو و قراقویونلوها به جای مانده بود و جشن‌های بزرگ و اعیاد مهم در آن برگزار می‌شد. زمانی که صفویان به قدرت رسیدند و اصفهان را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند، این شهر وارد عصر جدیدی از شکوفایی و تمدن شد.در راستای گسترش و آبادانی اصفهان، شاه عباس صفوی در سال ۱۰۱۱ دستور داد که میدان نقش جهان را در اصفهان بسازند.ساخت این میدان و سازه‌های اطرافش در سال ۱۰۲۵ قمری به پایان رسید. 

همزمان با حکومت آخرین پادشاه صفویه، میدان نقش جهان، جلال و عظمت خود را از دست داد زیرا تمام جوی های اطراف این میدان خشک شدند و رونق میدان از بین رفت. از بین رفتن شکوه نقش جهان با حمله اشرف افغان شدت گرفت. این تخریب به دلیل بی توجهی و اهمال کاری های شاه قاجار نیز شدیدتر شد و بسیاری از عمارت های تاریخی و بناهای قدیمی مانند عمارت نقارخانه در این زمان از بین رفت.

در زمان حکومت پهلوی، این میدان بازسازی شد. در نتیجه رونق اقتصادی باز دیگر به اصفهان بازگشت.نام نقش جهان در دوره پهلوی اول و در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار تاریخی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۵۸ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

جاهای دیدنی نقش جهان

میدان نقش جهان وسعت زیادی دارد به همین دلیل با مراجعه به آن می توانید وقت بسیار زیادی را در آن بگذرانید.
گشت و گذار در میدان نقش جهان اصفهان لذت بخش است زیرا هر قسمت آن به منزله یک بنای تاریخی است. در هر ساعت از شبانه روز چشم انداز این میدان زیبایی خاص خودش را دارد.در ادامه به دیدنی هایی اشاره می‌کنیم که در این میدان قرار دارند و می توانید از آنها بازدید کنید.

  • کاخ عالی قاپو

یکی از چشم نوازترین بناها در نقش جهان کاخ عال قاپو است که در ضلع غربی آن قرار دارد.این عمارت 48 متر ارتفاع و 6 طبقه دارد که با راه پله های مارپیچ به یکدیگر راه دارند.

این بنا به عنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی مورد استفاده قرار گرفته بود.تماشایی ترین قسمت این کاخ گچ بری‌های آخرین طبقه آن است که به اتاق موسیقی یا اتاق صوت شهرت دارد و نقش سازهای مختلف در آن دیده می شود. راز شکوهمندی این بنا نیز در مینیاتورهای آن نهفته است که کار هنرمند معروف عصر صفوی، رضا عباسی هستند و جلوه ای خاص به این اثر بخشیده اند.

  • مسجد شیخ لطف الله

در گوشه ای از این میدان تاریخی، گنبد زیبای یک مسجد، توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند چرا که بر خلاف سایر مساجد که مناره ها به سوی آبی آسمان رفته اند، بر فراز آن هیچ مناره ای مشاهده نمی شود.ساخت این مسجد حدود 18 سال به طول انجامید و پس از گذشت سالیان طولانی، هنوز هم در استفاده از رنگ و نور در معماری شاهکاری حیرت انگیز به شمار می رود. یکی از شگفتی های این بنا، طاووسی است که در مرکز داخلی گنبد آن طراحی شده و پرهای آن توسط نور وارد شده از طاق بالای در ورودی مسجد تکمیل می شود.

تصویر مسجد شیخ لطف الله

  • مسجد امام

مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقش جهان واقع شده است  و از نام های دیگر آن می توان به مسجد سلطانی، مسجد شاه، مسجد جامع و .. اشاره نمود. این بنا به دلیل ویژگی های بی نظیری که دارد یکی از مهم ترین بناهای تاریخی  با معماری اسلامی ایرانی محسوب می شود.تزئینات، کاشی کاری ها، طاق نماها و نقش و رنگی که در ساخت این مسجد استفاده شده هر کدام بسیار خاص بوده و در نوع خود بی نظیر و حیرت انگیز هستند.

  • بازار قیصریه

بازار اصفهان،یکی از بزرگترین و زیباترین بازار های ایران است و به دلیل حضور در میدان نقش جهان، یکی از ممتازترین بازارهای ایران از نظر موقعیت گردشگری به شمار می رود.این بازار قدیمی که از سردر قیصریه آغاز می گردد و با عبور از بازار چیت سازها به بازار دارالشفا ختم می شود در دوران صفویه مجلل ترین و وسیع ترین مرکز خرید و فروش بود که معاملات بسیاری در آن شکل می گرفت. امروزه در این بازار حجره های شرکت های تجاری معروف، فرش فروشی های باشکوه و پارچه فروشی های مشهور در حال فعالیت هستند.

  • سردر قیصریه

سردر قیصریه در گوشه ای از میدان نقش جهان و در ورودی اصلی بازار اصفهان قرار دارد و پس از چشیدن سرد و گرم روزگار، باز هم استوار در سر جای خود ایستاده است. در گذشته این بنا ۳ طبقه داشت اما پس از تخریب یکی از طبقات، امروزه تنها دو طبقه از این بنا باقی مانده است. طبقه تخریب شده به نقارخانه اختصاص داشت و به وسیله نواختن موسیقی در آن، اوقات روز به مردم اعلام می شد. طبقه دوم، مخصوص امور دفتری و بازرگانی بود و در پایین ترین طبقه حجره هایی برای خرید و فروش وجود داشت.

  • دروازه های چوگان

در ضلع جنوبی و شمالی میدان نقش جهان، ستون هایی کوتاه و سنگی دیده می شوند که در واقع دروازه چوگان را تشکیل می داده اند و امروز رهگذران بی تفاوت از کنار آنها می گذرند. اینها یادگاری هایی از انجام ورزش چوگان در گذشته هستند و قدیمی‌ترین دروازه چوگان دنیا را تشکیل می دهند. 

در میدان نقش جهان چکار کنیم؟

اگر اهل بازارگردی باشید بدون شک بازدید از بازار تاریخی قیصریه و حجره‌های اطراف میدان برایتان هیجان‌انگیز خواهد بود؛ غرفه های صنایع دستی و سوغاتی که در اطراف میدان نقش جهان وجود دارند با ارائه بهترین محصولات می تواند فرصت خوبی برای خرید سوغاتی و بازار گردی در اصفهان برای بازدیدکنندگان باشد.

درمیدان نقش جهان کافه های متعددی  تحت عنوان کافه موزه و کافه گالری وجود دارند که می توانید با نشستن در آن ها و دعوت خود به یک نوشیدنی دلچسب از مناظر زیبا و بناهای اطراف میدان نقش جهان لذت ببرید و سفری تاریخی به گذشتگان در ذهنتان داشته باشید.پیشنهاد میکنم سری هم به قهوه خانه حاج میرزا بزنید. به محض ورود احساس می کنید که وارد یک مغازه عتیقه فروشی شدید.قدمت این قهوه خانه به زمان صفویه برمیگردد.

یکی از جلوه های خاص میدان نقش جهان کالسکه هایی هستند که به دور میدان می چرخند و گشت و گذاری متفاوت را برای تان رقم می زنند. این کالسکه ها برای لحظاتی شما را از زمان حال دور می کنند و به فضایی تاریخی می برند.

سخن پایانی

در این مقاله از بریم بریم با نقش جهان و بناهایی در دل آن است آشنا شدیم.بدون شک میدان نقش جهان با بناهای شگفت‌انگیزی که در خود جای داده یکی از جذاب‌ترین آثار برجای مانده از دوران صفوی است. این میدان تماشایی باعث شهرت اصفهان در سطح جهان شده و بازدیدکنندگان زیادی از سراسر دنیا برای دیدن آن راهی شهر زیبای اصفهان می‌شوند.

افزودن دیدگاه

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اخبار ثبت نام کنید

کلیه حقوق این قالب متعلق به گروه بریم بریم ۲۰۲۴ است