هرمز جواهري سرخ درسواحل استان هرمزگان

هرمز جواهري سرخ درسواحل استان هرمزگان

جزيره هرمز، يكي از مجموعه جزيره‌هاي زيبا در استان هرمزگان است كه با توجه به طبیعت خیره‌کننده‌اي‌ كه دارد، پذيراي گردشگران بسياري است كه در پي كسب آرامش و همچنين ماجراجویی در دل آب‌هاي آبي خليج فارس هستند. اين روزها هرمز در صدر نقاط پربازديد در صنعت گردشگري ايران قرار گرفته است. در اين مطلب قصد داريم به معرفي جاهاي ديدني جزيره هرمز و همچنين چگونگي سفر و راه‌هاي رسيدن به هرمز بپردازيم. اگر شما هم قصد سفر به سرزمين رنگ‌ها و زيبايي‌ها را داريد در ادامه با بريم‌بريم همراه باشيد.

شناور آبي قشم به جزيره هرمز

چگونه به هرمز سفر كنيم

براي رسيدن به جزيره هرمز چند راه وجود دارد كه اولين راه سفر به بندرعباس است. بعد از رسيدن به بندر عباس از طريق اسكله حقاني و تهيه بليط شناور دريايي بعد از طي شدن حدود 60 دقيقه به مقصد مي‌رسيم.

در روش بعدي شما مي‌توانيد پس از رسيدن به بندرعباس به بندر پل برويد و از آنجا با لندينگ‌كرافت كه هم امكان حمل خودرو هم نفرات را دارد به قشم سفر كنيد و پس از رسيدن به قشم خودتان را به مقصد برسانيد.

و در نهايت اسكله شهيد ذاكري در قشم امكان حمل مسافر با شناور دريايي را به مقصد هرمز فراهم كرده است.

نماي كلي از جزيره هرمز

درباره هرمز

هرمز جزيره اي بيضي شكل به مساحت 42كيلومتر مربع و در 8 كيلومتري بندر عباس قرار گرفته است. منطقه‌اي پر از رنگ و جاذبه‌هاي زيباي طبيعي كه به صورت بلور‌هاي نمكي، غار و يا تپه‌هاي نمك و طي سال‌هاي بسيار، بر اثر فرسايش‌هاي بادي و آبي ‌به وجود آمده‌اند.  پوشش گياهي اين منطقه از زير شاخه هاي گياه شاه‌پسند بوده كه به درخت مانگرو معروف است. آب و هواي جزيره همانند ديگر نقاط هرمزگان گرم و خشك است و به دليل قرار گرفتن ميان آب‌هاي خليج فارس از رطوبت بالايي برخوردار است.

در گذشته و دوران حكومت شاه اسماعيل اين منطقه توسط پرتغالي‌ها اشغال شده كه  آثار تاريخي موجود در اين جزيره‌ي زيبا، بازمانده و نماينگر آن دوره ‌از تاريخ است.

براي گشت و گذار داخل اين منطقه‌ي ديدني و زيبا شما نياز به اجاره موتور و يا توك‌توك (موتور‌هاي سه چرخ) داريد. داخل جزيره خيلي اندك خودرو وجود دارد و رفت آمد توسط موتور يا دوچرخه انجام مي شود. (مشاهده روي نقشه)

مناطق دیدنی هرمز

يكي از مناطق ديدني هرمز خط ساحلي ورودي جزيره است. پس از رسيدن به اسكله و پياده شدن از شناور دريايي، با ادامه دادن به مسير ساحلي  كافه‌ها و رستوران‌هاي متنوعي كه هر يك به سبكي جالب تزيين شده را مي‌توانيد ببينيد. در انتهاي اين مسير به قلعه پرتغالي‌ها مي‌رسيد.

قلعه پرتغالي‌ها جزيره هرمز

قلعه پرتغالي‌ها

يكي از اثار به جا مانده از دوره استعمار پرتغالی‌ها كه در برخي شهرهاي هرمزگان به چشم ميخورد قلعه پرتغالي‌ها است.  قلعه‌هايي محكم و استوار با سقف هاي هلالي و برج‌هاي ديده‌باني كه در درون خود انبار‌هاي اسلحه، مقر فرماندهي، سربازخانه و آب‌انبار را جاي داده است. نمونه‌هاي ديگر اين قلعه را در قشم و بندر كنگ مي‌توانيد ببينيد.(مشاهده روي نقشه)

دره رنگين‌كمان

يكي ديگر از جاذبه‌هاي گردشگري هرمز دره رنگين‌كمان است. وقتي وارد دره رنگين كمان مي‌شويد تنها چيزي كه به چشم مي‌خورد رنگ است. رنگ‌هايي همچون قرمز، قهوه‌اي، زرد، سفيد، سبز، نقره اي و … كه شما را مات و مبهوت اين همه زيبايي مي‌كنند. طبقه‌هاي آتش‌فشاني و رسوبي دليل ايجاد رنگ‌هاي متنوع در اين جزيره شده كه نمونه‌ي كامل اين رنگ‌ها در دره و غار رنگين‌كمان قابل مشاهده است. (مشاهده روي نقشه)

غار رنگين كمان

غار رنگين كمان

رنگ‌هاي موجود در اين غار بر اثر عبور جريان آبي و برخورد با كوه‌هاي نمكي ايجاد شده است. هرچه به انتهاي غار نزديك‌تر مي‌شويم طيف رنگ‌ها بيشتر شده و زيبايي وصف نشدني را به معرض نمايش مي‌گذارد. تنوع رنگارنگ سقف و دیواره‌ها، یکی از جاذبه‌های فراموش‌نشدنی این منطقه است . درون غار بسيار تاريك است و شما براي لذت بردن از اين جادبه طبيعي به چراغ قوه نياز داريد . (مشاهده روي نقشه)

ساحل سرخ

ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ از ديگر نقاط گردشگري جزيره هرمز است. يكي از منابع طبيعي زيبا كه سبب شده اين جزيره اعجاب‌انگيز با خاك سرخش شناخته شود. سرخي خاك در گوشه گوشه جزيره قابل ديدن است اما اوج زيبايي شن‌هاي سرخ كه در امتدادش منجر به سرخي آب دريا هم شده را مي‌توانيد در ساحل سرخ هرمز مشاهده كنيد. وجود مواد معدنی مانند آهن، مس، و گوگرد در خاک هرمز، ظاهري منحصر به فرد به جزيره بخشیده است. نكته جالب توجه اين است كه خاك سرخ اين ساحل علاوه بر اينكه در صنعت آرايشي قابل استفاده است، به صورت خوراكي در يك نوع سس محلي به نام سوراغ هم مصرف  مي‌شود. (مشاهده روي نقشه)

الهه نمك

الهه نمك

كوهي با بلور‌هاي نمك تراش خورده كه همانند ديگر جاهاي ديدني اين سرزمين اعجاب‌انگيز طيف رنگارنگي دارد. اين جاذبه ديدني در هرمز واقع شده كه اطراف آن با جويبار‌هاي مملو از نمك احاطه شده است. آبي كه در اين جويبارها روان است باتوجه به خاك زيرينش به رنگ‌هاي زرد، نارنجي و سفيد قابل مشاهده است. (مشاهده روي نقشه)

دره مجسمه ها

دره مجسمه‌ها

اين دره مملو از تنديس‌هاي طبيعي است كه با قرار گرفتن در بالاترين نقطه‌اش ميتوانيد نماي زيبايي از خط افق و خط ساحلي را در يك قاب داشته باشيد. اين تنديس‌ها نتيجه فرسايش هاي آب و بادي است كه طي سال‌هاي طولاني به اين شكل‌هاي زيبا تبديل شده‌اند. شكل‌هايي كه اگر از قوه تخيل خود كمك بگيريد مي‌توانيد در اين تنديس‌ها اشكال محتلفي همچون حيوانات و يا موجودات خيالي را ببينيد. (مشاهده روي نقشه)

اسكله هرمز

كلام آخر

جزيره هرمز، اين اثر طبيعي فوق‌العاده زيبا در استان هرمزگان جزيي از دارايي‌هاي با ارزش ايران به حساب ‌مي‌آيد. به خاطر داشته باشيم كه محافظت از گوشه گوشه‌ي اين مرز و بوم وظيفه همه‌ي ما انسان‌‌هاست. پس سعي كنيم با رعايت نكاتي جزيي مانند نريختن زباله، جمع نكردن صدف و از همه مهمتر برنداشتن خاك سرخ و نقره‌اي جزيره به حفاظت از جواهر سرخ استان هرمزگان كمك كنيم.

افزودن دیدگاه

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اخبار ثبت نام کنید

کلیه حقوق این قالب متعلق به گروه بریم بریم ۲۰۲۴ است